Sjokkerte med rottelik
Lørdag åpner Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand den største utstillingen som er vist i Norge med verk av den omstridte billedkunstneren.
Morten Viskum slo igjenom i 1995, da han satte ut olivenglass med rottelik i 20 kolonialforretninger i Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim. Sjokkerte kunder oppdaget glassene.
Siden har hans verk vært vist og vekket debatt mange steder. Men han er kanskje blitt bedre mottatt i land lenger sør i Europa enn hjemme i Norge,
Død i alt
Alle de 15 verkene som nå vises i Kristiansand har død som tema. I en åtte meter lang reol står det over to tusen rottelik i glass, Og han maler sine verk med en død menneskehånd som pensel, og lager bilder med papiret som har ligget på laboratoriebordene og fanget opp kreftceller.
Morten Viskum er utdannet veterinær, og kjent med arbeidet med døde dyr - og i laboratorier. Han har laget et eget laboratorium til utstillingen, der han lar en figur av seg selv stikke kanyler i en modell av sitt eget hode.
Kontraster
Hvorfor så mye død i verkene?
- Fordi jeg er så glad i livet, sier Viskum som mener det handler om kontraster. Dødens tilstedeværelse gir ham livsglede.
Kan støte noen
Kurator Else-Brit Kroneberg ved Sørlandets Kunstmuseum vet at noen kan bli støtt av Viskums arbeider. Han har mottatt drapstrusler før. Blant annet for en serie med bilder av et rottelik på et krusifiks. Et verk som også vises i Kristiansand.
- At noen kan bli støtt er en risk vi må ta når vi arbeider med kunst. Det må vi ta, hvis det kommer, sier Kroneberg.