Hopp til innhold

Vil gi mindre trafikk

Den nye storhavna i Arendal vil føre til mindre tungtrafikk på E18, mener havnefogden.

Havn

Nye Arendal havn er under bygging i Eydehavn.

Foto: Christian Mørland Karlsen / NRK

Den nye storhavna som nå bygges i Arendal kan føre til langt mindre tungtrafikk på E18 gjennom Agderfylkene enn i dag.

 Det mener havnefogd i Arendal, Rune Hvass.

Aust-Agders nye storhavn til over 90 millioner kroner er nå under full bygging.

Hvass mener den vil kunne avlaste mye av godstrafikken som i dag går på smale sørlandsveier.

- Vi får nå bedere plass, bedre betingelser for tungt utstyr og store konteinere, og mulighet for større virksomhet, sier Hvass.

Sørlandets beste

Rune Hvass

Havnefogd Rune Hvass mener den nye havna i Arendal vil ta unna mye av tungtrafikken på veiene.

Foto: Christian Mørland Karlsen / NRK

Havnefogden sier den nye storhavna skal bli Sørlandets beste havn. Den 326 meter lange konstruksjonen reises nå sakte men sikkert på gammel industrigrunn på Eydehavn, og skal stå ferdig sommeren 2008.

Nå vil lillebror Arendal utfodre kjempehavnene i Kristiansand og Grenland, med flere godbiter til transportselskaper og ferjerederier. Storhavna vil få betydelig større kapasitet en dagens havn i sentrum. 

Riksveg 1

En endeløs strøm av tungtrafikk på en smal E18 gjennom agderfylkene har blitt et alvorlig miljø- og trafikksikkerhetsproblem. Men den nye storhavna åpner for å få mye av godset over på sjøen. 

- Verdenshandelen øker og det er underdekning på kaier og havner som kan ta imot gods. Det er også et ønske fra Stortinget at mer gods skal bort fra veiene og over på sjøen, sier Hvass.

- Vi får ikke produktene ut til sluttbrukeren med båt, men vi kan få dem hit, og så ta den videre herfra. Vi kan ta de store volumene på en langt mer miljøvennlig og langt mer rimelig måte. Vi har Riksveg 1 liggende rett utenfor her, og det er sjøen, sier Hvass.

Flere interessert

Havneforgden er også i dialog med flere rederier som er interessert i å komme til Arendal. Ett av dem er Master Ferries, som i dag benytter havna i Kristiansand. 

- Vi er i dialog med flere rederier som er interessert i å bruke havna, inkludert Master Ferries. Men vi har ingen bindende avtaler ennå, sier Hvass.

- Arendal har en lang historikk for å kjempe for ferjer hit, uten at det har lyktes, hvorfor skal du klare det?

- Vi er sikre på at vi vil klare det. Varehandelen går opp. Vi er en sikker god havn som ligger nærmere hovedleden enn noen andre på Sørlandet, og vi ligger kort plassert fra åpen sjø, sier Hvass.

Havn

Arendals nye storhavn i Eydehavn skal stå ferdig sommeren 2008.

Foto: Christian Mørland Karlsen / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,62 kr
Dyrest kl. 18 1,39 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,3 kr 25 min.
  • Dusje 2,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,3 kr En vask
  • Varmeovn 0,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %