Per Christian Hoelfeldt Lund er svært opptatt av det som lever i havet.
– I denne fjorden er det 30- til 40.000 fine østers. Spørsmålet er bare hvor bra det er å spise dem, sier han.
Blåskjelldyrkeren har i mange år vært redd for hva tungmetallene, fra sulfidsteindeponiet etter E18-utbygginga, gjør med livet i Kaldvellfjorden.
For et år siden krevde han erstatning av Statens vegvesen for tapt fortjeneste etter at blåskjellene hans ble ødelagt. Det ble avslått.
– Grunn til bekymring
Tungmetallutslippet i Lillesand etter E18-utbygginga er en stor sak i sørlandsbyen. Norsk Institutt for Vannforskning (Niva) har gitt Statens vegvesen kraftig kritikk for utslippene. De mener det kan ta flere hundre år før fjorden blir som den en gang var.
Nå havner mesteparten av det farlige aluminiumet på et renseanlegg i Lillesand. Avrenning fra sulfidsteindeponiet må gjennom en kjemisk rens før det får gå ut i fjorden.
Men renseanlegget klarer ikke møte kravene fra Fylkesmannen i Aust-Agder. Tre ganger siden oppstarten har verdiene vært for høye.
– Selv om halvparten av vannet går gjennom et renseanlegg, er det fortsatt grunn til bekymring, sier Hoelfeldt Lund.
Kan bli tvangsmulkt igjen
Tre overskridelser er tillatt, men ikke mer. Nå kan det bli tvangsmulkt igjen.
– Ifølge tillatelsen kan de ha tre påfølgende overskridelser, men da må de gjøre tiltak. Vi har gitt beskjed til Statens vegvesen og de har satt i gang tiltak, sier Veronica Skjævestad som er seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Aust-Agder.
– Om dette gjentar seg flere ganger så vil vi varsle tvangsmulkt, sier hun.
Resultatet fra siste måling var innenfor grenseverdiene. Nå håper Statens vegvesen det kun har vært innkjøringsproblemer.
– Det har vært visse problemer som vi nå klarer å håndtere på en bedre måte. Vi håper og tror vi skal klare å holde oss innenfor grenseverdiene. Vi kan ikke garantere noe, men vi håper at vi unngår bøter, sier seksjonsleder i Statens vegvesen John Christian Stormyr