Eksperter fra Toyota Norge kom i dag til Kristiansand for å prøve å finne ut hvorfor gasspedalen i en Toyta Prius hang seg opp på E18 ved Lillesand i går ettermiddag.
Sjåføren
den løpske bilen, og slapp fra det med lettere skader. Spørsmålet er hvordan dette kunne skje.Bilen har automatgir og dermed ingen clutch. Mergim Hoti, sønnen til sjåføren av den løpske bilen, sier faren hadde en grusom opplevelse.
Kjørte sikksakk mellom bilene
– Spedometeret viste 176 kilometer i timen. Det er jo helt vannvittig. Han sa han prøvde å tråkke ned bremsa, han prøvde å sette bilen i nøytral, men ingenting fungerte. Han prøvde å skru av bilen, men det gikk ikke og bilen bare fortsatte framover. Når han bremset hoppet bilen og det var vanskelig å kjøre. Han måtte kjøre sikksakk mellom trafikken og sa at han er glad det ikke var mye trafikk på veien på den tida.
Etter å ha snakket med politiet, valgte sjåføren å kjøre i autovernet og stoppe bilen på den måten. Toyota Norge har i dag antydet at en feilmontert gulvmatte er en mulig årsak til den løpske gasspedalen, men det tilbakeviser sjåførens sønn.
– Man kan nok ikke skylde på gulvmatta denne ganga, da hadde det gått an å bremse. Jeg tror det er en mekanisk feil, en ganske stor feil, sier Hoti.
Beroliger Toyota-bileiere
Toyota måtte tilbakekalle flere millioner biler fra det amerikanske markedet i januar på grunn av gasspedaler som henger seg opp, men den aktuelle bilen skal ikke være blant modellene.
Toyota beroliger bileiere og hevder gårsdagens hendelse var et enkelttilfelle. Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, sier feilen er det første kjente tilfellet i Europa.
– Han har vært maksimalt uheldig her, det er det ingen tvil om. Andre Prius-eiere kan være trygge på at deres bil er 100 prosent trygg. Dette er et enestående tilfelle i Europa.
– Men dere har jo hatt mye problemer, hvordan kan du friskmelde alle biler?
– Vi kan aldri garantere at det aldri kan skje en feil med en bil, men det skjer uhyre sjelden og er lite sannsynlig, sier Olsen.
Har ikke funnet feil
Toyota undersøker nå bilen og har sendt eksperter fra Drammen og Toyotas hovedkontoret i Brüssel. I tillegg har de bistand fra NAF og Vegdirektoratet.
– Foreløpig har vi ikke funnet noen feil med gasspedalen eller bremsene. Det er foreløpige undersøkelser som går på å måle motstand i pedaler. Vi har ennå ikke fått koblet på diagnoseverktøy elektronisk, så vi har ikke avdekket feilkoder om det skulle være noe sånn. Det er fortsatt et mysterium for oss hvordan dette kunne skje, sier Olsen.
Han sier Toyota skal komme til bunns i saken så raskt som mulig, og at man etter det vil ta stilling til om biler skal tilbakekalles.
– Men det er alt for tidlig å si noe om det nå. Det er ikke avdekket om det er feil med bilen eller med mattene.
Toyota går nå ut med generelle råd om hvordan folk skal forholde seg til bilen om den begynner å leve sitt eget liv. Disse rådene kan leses på Toyotas hjemmesider.
– Det første er et kraftig trykk på bremsen. Det skal ikke være problem om man bremser kontant og hardt. Bremser man forsiktig over tid, kan bremsene gå varme og miste effekt. Det neste er å sette girhendelen i fri. Dernest kan man stoppe motoren ved å holde inn stopp-knappen i tre sekunder.