Kunstner Julian Baue og kjæresten Edy Poppy har delvis flyttet inn i en tysk brannbil fra 1982. Brannbilen er bygd om til å bli et galleri på hjul. I tillegg til at det er skrevet «GALLERI» på bilen, er det satt inn et stort utstillingsvindu. Hensikten er at mennesker utenfor skal kunne følge med på familiens liv.
Familien skal nærmest bo på utstilling mens de reiser fra Norge til Brasil og utforsker positive og negative sider ved å leve et sparsomt liv.
Brannbilgalleriet er del av Baues doktorgradsprosjekt ved Universitetet i Agder. Han skal forske på hvorvidt fattigdom i Norge og verden henger sammen med velstående måter å leve og konsumere på.
– Prosjektet mitt heter «Det personlige møtet med verdenspolitikken» – og da tenkte jeg vi måtte møte verdenspolitikken på en personlig måte, sier Baue.
På reise i tre år
Ved siden av vitenskapelige undersøkelser om problematikken, skal paret utforske det å leve under enkle kår med familielivet som innsats.
– Livet i seg selv er verd å stille ut, og da spesielt livet under vanskelige forhold. Det vil vise både det vakre og det forferdelige med et primitivt liv.
I tre år skal de reise i kunstens tjeneste.
Mamma Edy Poppy er ikke bekymret for de to små barna.
– Hele familien blir veldig tett. Vi får er uvurderlig bånd. Man snakker om at barn skal ha stabilitet. Selv om dette hjemmet er i konstant bevegelse, så er det både stabilt og konkret, sier hun.
I den knøttlille boligen på ett rom lages maten på to bluss. Barna leker, bleier skiftes og familien sover tett sammen. Alt til offentlig skue.
Reiser til Rio for å betale bot
For tre år siden ble kunstnerparet overfalt og ranet i Rio de Janeiro. Først ble de sjokkert, lei seg og følte at verden var urettferdig. Tankene rundt dette endret seg da de så at situasjonen for de fattige i Rio ble forverret under forberedelsene til WM og OL.
– Hvis man antar at gjerningspersonene handlet ut fra fattigdom, er det da ikke heller den privilegerte verden som er skyldig? Er det de fattige ”gjerningsmennene” som egentlig er ofrene? Hvis det stemmer, må ikke vi da betale bot og ikke de?, spør kunstnerparet litt provoserende.
Dersom den skjeve fordelingen av goder er årsaken til overfallet, er planen klar; Pengene de sparer med det primitive gallerilivet sitt, vil de gi til overfallsmennene i Rio.
Derfor har de skrevet BOTEN SKAL BETALES på brannbilen.