– Vi merker at det er flere biler der nå. De kommer tidligere og blir stående gjennom dagen, sier Vidar Engh.
Han er avdelingsleder for vei og parkering i Arendal kommune, som i flere år har praktisert gratis lading i parkeringshuset på torvet.
Pågangen på de 24 ladeplassene har økt i takt med stigende strømpriser.
– Det har jo vært mye fokus på høye strømpriser, og jeg tror nok folk velger å lade gratis i parkeringshuset i stedet for å lade hjemme, sier Engh.
Strømforbruket økt med 30 prosent
Så langt i år har strømforbruket på kommunens ladestasjoner i Arendal økt med nesten 30 prosent sammenlignet med i fjor.
Det betyr at kommunens regning bli mer en dobbelt så høy som i fjor.
Slik kan det ikke fortsette, mener Engh.
– Ladestasjonene som står i parkeringshuset er av eldre dato, så de må byttes ut uansett. Når vi nå skal installere nye ladere vil vi være nødt til å ta oss betalt.
Elbileier Daniel Kvarme synes dette er synd.
– Hvis man ikke har disse fordelene, er det jo like greit å kjøpe en bensin- eller dieselbil. Spesielt sånn som strømprisene er nå. Folk sliter jo med å betale strømregningene sine.
I Torvet P-hus i Arendal har elbileiere betalt for selve parkeringen.
Flere kommuner strammer inn
Også i Kristiansand vil det trolig komme endringer i elbil-fordeler over nyttår.
I dag er det tre offentlige steder der elbiler får parkere gratis.
Men de siste årene har presset blitt for høyt, forteller parkeringssjef i kommunen, Wibekke Syvertsen.
– Vi skal jo ha tilgjengelige plasser for alle brukergrupper, men når for eksempel Kilden parkeringshus får et press som forringer muligheten for andre brukere, så har vi behov for å gjøre noe.
Hun jobber nå med å forberede en politisk sak som skal behandles over nyåret.
Ikke urimelig
Elbilforeningen er godt kjent med at mange av godene med å kjøre elbil nå reduseres rundt om i landet.
– Dette har man gjort i mange av de store byene allerede, sier fagsjef Erik Lorentzen.
Han mener det ikke er urimelig at folk skal betale for strømmen, men sier det er viktig at prisen er fornuftig og forståelig for elbilistene.
– Da mener vi at de må betale for per kilowatt time, altså for hvor mye strøm de får på batteriet sitt.
Når det gjelder parkeringsavgift for elbiler, er Lorentzen opptatt av at kommunene skal følge det Stortinget har bestemt.
Det innebærer at elbilister skal betale maks halvparten av hva det koster for en bensin- eller dieselbil.
– Det er viktig at det skal lønne seg å velge nullutslippsbil. Det må kommunene passe på.
Han er ikke bekymret for at færre vil velge å kjøpe elbil i fremtiden.
– Det er veldig gode grunner til å velge elbil selv om noen av disse godene blir litt redusert rundt omkring.