Beredskapssjef etter E18-kaoset: – Elbil-eiere bør se an værmeldingen

Ekstremt vintervær setter nytt søkelys på elbil. – En stopp kan bli kald og langvarig. Dette har ikke så mange tenkt over, tror beredskapssjef Yngve Årøy.

– Elbil-sjåfører bør være nøyere enn andre med å se an værmeldingen, sier fylkesberedskapssjef i Agder Yngve Årøy.

Tidligere denne uken ble E18-trafikken slått ut av tungt snøvær.

2500 biler ble stående opptil et halvt døgn i kø ved Tvedestrand.

Ifølge politiet gikk elbiler tomme for strøm.

– Diesel- eller bensinbiler kan til nød etterfylle ved krise. Det er verre med elbiler, sier Årøy.

– Ny dimensjon

I 2007 opplevde bilister på Sørlandet noe tilsvarende.

Nærmere tusen biler ble stående i timevis på E18 mellom Kristiansand og Grimstad, som var stengt i halvannet døgn.

Siden den gang har elbilene inntatt bilparken.

– Dette gir en ny dimensjon ved vurdering av risiko. I en krise kan det bli kaldt. Det kan vare lenge, sier beredskapssjefen.

Han mener elbil-revolusjonen setter vinterbilisme i nytt lys.

– Dette har ikke så mange tenkt over. Vi har ikke hatt så mange slike hendelser de siste årene, sier han.

En stor og watt-drevet gruppe bileiere må være ekstra føre var.

Røde Kors klar til aksjon under snøkaos på E18 i 2007

Forrige snøkaos på E18 var i 2007. Røde Kors klare til aksjon mellom Kristiansand og Grimstad.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

500 kommentarer

Elbilens egenskaper havner også i søkelyset i debattforumet på Facebook etter NRK-saken om snøkaos på E18.

Saken har torsdag over 500 kommentarer.

Skjermdump

Elbilforeningen frykter ikke for elbil-omdømmet. Her fra forumsdebatt etter ukas E18-kaos.

Foto: SKJERMDUMP

Mange sender stikk mot elbil og batterier med dalende kapasitet utover desembernatten.

– Det er stor forskjell på elbiler. Man bør være forsiktig med å bruke eldre elbiler med litt dårlig kapasitet når det er varslet veldig dårlig vær, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun presiserer at flere faktorer spiller inn. Det er derfor vanskelig å si noe helt konkret om kapasiteten.

Hvor mye strøm trekker en elbil som står på tomgang?

– Står du i kø og har en temperatur på rundt 20 grader i kupeen trekker den mellom 1 og 2 kW. Så en elbil med rundt 40 kWt kan stå mellom 20 og 40 timer, forklarer Bu.

I dag har flere av de mest solgte elbilene en kapasitet på over 70 kWt.

Christina Bu

Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, sier det er stor forskjell på batterikapasiteten til elbiler.

Foto: Norsk elbilforening

Bu frykter ikke at E18-kaoset rokker ved omdømmet til elbilen som vinterbil.

– Nå ruller snart en halv million elbiler på veiene våre, så dette går stort sett veldig bra. Om vinteren må man være forberedt uansett biltype.