Reguleringsplanen, som nå presenteres, legger opp til at Havnegata skal være foretrukket gate for privatbiler og nyttetrafikk fra vest inn i Kvadraturen. Vestre Strandgate ønskes å prioriteres for kollektivtrafikk og gående.
Bilvei og sykkel- og gangvei mellom Color Line og jernbanen.
Foto: COWI ASNy promenade
Planen ser også på løsninger for trafikkavvikling til containerhavna, Kilden og Silokaia.
– Som du ser av illustrasjonene, har vi laget en løsning i Havnegata der jernbanesporet er lagt på utsida av gata. Dette ivaretar sikkerheten bedre enn «den gamle» løsningen med sporet i gata. Samtidig legger planen opp til at arealene langs sjøen, mellom jernbanesporet og sjøen, blir havnepromenade for gående, forklarer Øystein Aalen, planleggingsleder for Ny Havnegate og Vestre Strandgate.
– Dette vil bli en god løsning som både Kristiansand Havn, Bane NOR, kommunen og Statens vegvesen er enig om, legger han til.
Biltrafikken flyttes fra Vestre Strandgate til Havnegata for å bedre forholdene for kollektivtrafikken. Bussholdeplasser og fortau skal utbedres, med blant annet nytt steinbelegg.
– Ny belysning, nytt gateutstyr og planting av trær vil bidra til at gata blir mye finere enn i dag, sier Aalen.
Ett felt for buss og ett felt for bil ut av byen i Vestre Strandgate. Inn til byen blir det kun tillatt for busser.
Foto: COWI ASGode byrom
Mål for prosjektet har vært:
• Avlaste Vestre Strandgate slik at kollektivtrafikken blir prioritert.
• Bygge ny Havnegate slik at denne gir god innfart til Kvadraturen fra vest.
• Sikrere gang- og sykkelveg/fortau med færrest mulig kryssinger i plan.
• Etablere gater med god tilpasning til bymiljøet, skape gode byrom og en god forbindelse mellom torvet og sjøen.
• Effektiv atkomst til Havna for næringstrafikken.
• Opprettholde jernbanesporet til containerhavna og legge til rette for nytt jernbanespor til fergeterminalen.
• Fordele trafikken mellom kryssene på E18 ved Gartnerløkka, Arkivet, Festningsgata slik at minst mulig kø oppstår på E18.
Ett felt for buss og ett felt for bil ut av byen i Vestre Strandgate. Inn til byen blir det kun tillatt for busser.
Nesten ferdig
Statens vegvesen er så å si ferdig med planarbeidet og vil snart sende forslaget til reguleringsplan til kommunen for behandling.
– Vi regner med at planen vil bli lagt ut til offentlig ettersyn i løpet av mars, avslutter Aasen.