– Det er veldig kjipt å tape saken om fritt skolevalg med to stemmer. Dette er et tap for Høyre, Venstre og Frp, men ikke minst for alle elevene i Agder.
Det sier nestleder i hovedutvalget for utdanning og folkehelse i fylkestinget Siri Heimdal Knudsen (H).
Fylkestinget i Agder stemte i ettermiddag imot forslaget til Høyre og Fremskrittspartiets om fritt skolevalg for elevene i den videregående skolen.
– Det var tydelig etter både skolevalget og valget at elever vil ha friheten til å velge skole selv. Dessverre stemte ikke KrF sammen med resten av posisjonen.
Knepent flertall
26 representanter stemte for å videreføre den nåværende ordningen med nærskoleprinsipp i Agder, mens 23 stemte for fritt skolevalg.
Dermed fortsetter dagens ordning med nærskolepoeng, som vil si at elever vil få ekstrapoeng om de søker til en skole i nærheten av der de bor.
Ekstrapoengene skal sikre at elever kommer inn på skoler i nærheten av der de bor, hvis de ønsker det.
– Beste løsningen
Frida Grimstad Udøy i Ungdommens fylkesutvalg sier de er glad for at nærskoleprinsippet blir videreført.
– Vi syntes dette er den beste løsninga for at ungdom kommer inn på det stedet de vil i stedet for å måtte dra lange avstander for å komme seg til skolen.
Hun mener debatten i fylkestinget var god, og at man da får det beste utfallet til slutt.
– Det er veldig bra at man kommer med forskjellige argumenter så man kommer frem til den smarteste løsningen til slutt.
Ble nedstemt i hovedutvalget
I november ble Høyres forslag om å endre strukturen i skolevalget nedstemt i hovedutvalget for utdanning og folkehelse.
Også der gikk flertallet inn for å videreføre dagens praksis.
Rune Andre Frustøl (KrF) leder utvalget og var blant flertallet som stemte for dette.
– For oss handler det om at de som har lavest snitt trenger å komme inn på sin nærskole med et programområde som gjør at de er motivert for å fullføre.
Nestleder i utvalget, Siri Heimdal Knudsen (H) var skuffet.
– Det kan gå ut over elevene som ikke har lyst til å gå tre nye år i nærmiljøet sitt, sa hun da.