– Vi tar betalt for bensin og bompenger. Det er ikke for egen lomme, men for at bussen skal fortsette å kjøre, sier Aala Hamed Alhelou.
Han er russepresident ved Tangen videregående skole i Kristiansand, og er på buss sammen med 29 andre gutter.
Russegruppen er ofte på rulling med 1.- og 2. klassinger, også kalt rullekullet.
Men for å være en del av rullekullet må du betale
– På ukedager koster det 250 kroner, men i helgen vil flere være med så da koster det 300 kroner, sier Alhelou.
Aala Hamed Alhelou er russepresident på Tangen videregående skole i Kristiansand. Han selv har vært med å rulle siden 1. klasse.
Foto: Christina Hårvik Nieuwlaat / NRKVanlig å ta betalt
Ifølge russepresidenten er det vanlig å ta betalt for rulling.
Sebastian Kleiven og William Lodden er på bussen sammen med Alhelou.
– Mange synes det er gøy å rulle med det motsatte kjønn, og så har vi med noen venner av oss. Vi har også med eldre kull, sier Kleiven.
De var selv med å rulle da de gikk i 1.- og 2. klasse og det viste seg å gi mersmak.
– I fjor var vi med russen og rullet i den bussen her. Vi fikk testet den litt, sier han.
William Lodden legger til at det var én av grunnen til at de ville ha buss.
Flere av guttene som er på bussen i år fikk testet rulling da de gikk i 2. klasse med den samme bussen.
Foto: Christina Hårvik Nieuwlaat / NRKMå ha tillatelse
Hovedregelen for å ta betalt for persontransport med buss mot betaling er at de må ha tillatelse til det, forteller Bernt Olav Bryge.
Han er fag- og opplæringsansvarlig i seksjon for påtale i Agder politidistrikt.
Bryge forklarer at betalingen skal være for transportutgifter, og ikke til egen fortjeneste.
– Men om det foreligger brudd på loven så må det vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, sier han og understreker at han ikke har sett konkret på russens rulling.
Bernt Olav Bryge forklarer lovverket. Han understreker at det er et generelt svar og har ikke tatt stilling til russens rulling.
Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRKSniktitt på russetiden
Michael Stian Enoksen (17) og Dino Osmanovic (17) har tilbrakt mange kvelder på bussen til tross for at de ikke er russ enda.
– Det er fint å bli inkludert av vg3-elevene og få en sniktitt på hva vi kan forvente. Det gir et innblikk i russetiden som kommer neste år, sier guttene.
17-åringene har allerede kjøpt buss, og er klare for deres tur.
– Vi hadde planlagt å være russ før vi fikk opplevd rulling. Det var ikke vanlig å ta med VG1 elever før, men nå har det blitt mer normalt.
17-åringene er glade for å bli inkludert i russetiden, så de kan få en smakebit før det er deres tur.
Foto: Christina Hårvik Nieuwlaat / NRKBussene peker ut noen
Ivar Brandvol er forfatteren bak «Fitte og Diesel», hvor han har pratet med ungdommer som deler detaljer om russetiden som sjeldent blir snakket om.
– Det er noen få bussen hvert år som har en ordning at annen russ, yngre og eldre kan kjøpe seg plass, men det er ikke vanlig.
– Det aller vanligste er at bussen peker ut noen som får være med. Noen av dem blir kanskje bedt om å betale dieselpenger, men ofte får de rulle gratis fordi de er populære, legger han til.
Ifølge forfatteren er det lite forskjeller fra distrikt til distrikt.
Ivar Brandvol trekker frem en ubalanse i maktforholdet som et problem når yngre er med på rulling.
Foto: Anne M. Steine/FoTobben as– Yngre kan føle seg presset
Brandvol forteller at det ofte er to grupper som er med.
– Unge jenter ned til ungdomsskolealderen og eldre gutter som er gode til å slåss. Når rullingen starter har bussene alltid ekstra plasser. Dem er det sjeldent russen som får.
Brandvol mener at for de yngste er ubalansen i maktforholdet mer betenkelig enn prisen på rullingen.
– De yngste kan føle seg presset til å si ja til ting de ikke ellers ville gjort. Sier de nei, får de kanskje ikke bli med igjen.
Skeptiske foreldre
Michael Stian Enoksen (17) forteller at foreldrene deres er skeptiske til at de blir med årets russ.
– Jeg tipper at alle foreldre er skeptiske til hele opplegget. Så lenge jeg har på kartet og er tilgjengelig, så går det greit.
Dino Osmanovic forteller at moren hans ikke er glad for det, men stoler på han.
Ifølge russepresidenten prøver de å unngå å ta med 1.-klassinger, for å ta hensyn til foreldre.
– Da kan de bestemme litt selv, sier han.
Flere foreldre kan være skeptiske til at yngre årskull er med på rulling, mener guttene.
Foto: Christina Hårvik Nieuwlaat / NRKMange vil være med
Prisen for rulling varierer fra buss til buss.
– Vi prøver å gjøre sånn at alle har råd. Noen ganger er det billigere hvis vi kjenner personen, sier Alhelou.
Det er ofte bekjente av russen som blir med, men hvis du ikke kjenner noen kan du sende en melding, forteller han.
Bussen får mange meldinger, og må derfor si nei til flere.
– Vi prøver å få med alle, men det er ikke alltid plass. Da prøver vi å få de med en annen gang.
Vil inspirere de yngre kullene
Russepresident Alhelou forteller at det er flere grunner til at de vil ha med yngre kull.
– Det er gøy å ha med andre, og ikke bare være de samme hele tiden. Da får vi variert litt og møter nye folk hver rulledag.
I Kristiansand har det blitt mer normalt å ta med seg neste års russ.
– I Oslo og Bærum har de gjort det i flere år, men for oss er det ganske nytt. Det handler litt om å få 1. klasse til å oppleve det, så de også vil være russ, sier han.