«Porno skaper et urealistisk syn på hvordan sex fungerer.»
«Det er på en måte litt tabu å snakke om.»
«Vi hadde ingenting om porno på skolen.»
Ordene kommer fra tredjeklassinger ved Mandal videregående skole. De mener det er på høy tid at porno blir satt på timeplanen.
I uke seks ble et nytt undervisningsopplegg lansert. Det skal hjelpe lærere å snakke med elever om nettopp porno.
– Det er absolutt nødvendig. I hvert fall på ungdomsskolen. Jeg synes undervisningen burde gå mer i dybden enn den gjør nå, sier elev Morten Kastet.
Det er stiftelsen Barnevakten og ungdomsorganisasjonen Lightup Norway som har laget det nye undervisningsopplegget.
Medelev Oda Aarrestad Breland mener det er på høy tid.
– Det er viktig for at barn og unge skal få et mer virkelig syn på hvordan ting egentlig foregår og hvordan det egentlig er, sier hun.
Over halvparten av ungdommene har sett porno
I en undersøkelse fra Medietilsynet svarer 52 prosent av ungdommer mellom 13 og 18 år at de har sett porno på nett.
– Dette er et tema som er langt oppe i virkeligheten til barn og unge, men som blir snakket lite om, sier Kjellaug Tonheim Tønnesen.
Hun er faglig leder i stiftelsen Barnevakten som står bak undervisningsopplegget.
Hun forteller at både ungdommen selv og lærerne etterspør at det blir snakket mer om porno.
– Målet med undervisningsopplegget er en større bevissthet rundt egne grenser, rundt samtykke og rundt positiv og sunn seksualitet. Og ikke minst relasjoner til andre, sier Tønnesen.
Ulik kunnskap om porno
Lærer ved Vennesla ungdomsskole Kari-Ann Gjengaar har seksualundervisning for 9. trinn. Hun mener det er viktig at det blir fokusert på porno i skolen.
– Det er viktig at de vet hva det er, og at de eventuelt vet hva de begir seg ut på når de går inn i en pornografisk verden, sier hun.
Gjengaar tror at ungdommene har veldig ulik kunnskap når det gjelder porno. Noen vet en hel haug, mens andre ikke vet noen ting.
Derfor pleier hun å ta utgangspunkt i ungdommens nysgjerrighet og tanker rundt det i sin undervisning.
Hva er det? Hvordan skal vi forholde oss til det? Kan det brukes til noe, eller kan det ikke brukes til noe? Er alt stygt, eller er det noe fint?
– Det handler om å realitetsorientere de litt i forhold til hva begrepet porno handler om, sier hun.
– Noen foreldre kan bli redde for at det skal inn i skolen – at nå vil de i hvert fall bli interessert i det?
– Jeg tenker at min rolle som lærer er å opplyse. Det er det som er viktig for meg. Og foreldrene kan jo spørre hvis de lurer.