Gjør millionbutikk på ferge-telefoni

Selskapet Maritime Communications Partner (MCP) i Arendal har blitt verdensledende på å levere mobiltjenester til havs. Selskapet vil i år omsette for over en kvart milliard kroner.

Egon Vik og Eivind Madsen (t.h)

Egon Vik og Eivind Madsen (t.h.), i havtele-selskapet som i fjor gikk i pluss med 40 millioner kroner.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

Det tjener store penger på at folk ikke klarer å være offline.

«Nomophobia»

Smarttelefon

Med en smarttelefon for hånden kan det være vanskelig å holde seg unna internett, også på sjøen. (Arkivfoto)

Foto: Lee Jin-man / Ap
Eirik Nyberg, Forbrukerrådet

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet råder folk til å slå av automatiske tjenester ved bruk av nett til havs. (Arkivfoto)

Foto: Sander Heggheim/NRK

– De siste fire årene har vi hatt i gjennomsnitt 25 prosent vekst. Vi forventer å fortsette på samme nivå de neste to-tre årene, sier direktør Eivind Madsen til NRK.no.

Med satellitter og teleselskaper på hånden, inngår firmaet avtaler med rederier verden over. Havtelecom-selskapet har gjort seg til et nyttig bindeledd mellom rederiene, landbaserte teleoperatører og satellitteiere.

Per i dag har selskapet kontrakt med 130 ferger og cruiseskip i Europa, USA og Australia.

Vil du sjekke status på Facebook eller sende SMS når du for eksempel er halvveis til Hirtshals, havner deler av fortjenesten i Arendal.

– Det har blitt slik at du og jeg av og til opplever det vi kaller «nomophobia», det vil si frykten for å ikke til en hver tid ha mobiltelefon tilgjengelig. Det bidrar til at når man skal ut å reise på sjøen, forventer man at mobiltelefonen skal være med og at det skal gå an å sjekke Facebook, Twitter og å snakke med de hjemme, sier Madsen.

Ikke billig

I fjor tjente selskapet for første gang godt med penger, da selskapet gikk 40 millioner kroner i pluss.

Men du må regne med minst 6-7 kroner i minuttpris og en drøy hundrelapp for én megabytes datatrafikk, noe som kan gi sjokkregninger om du ikke er oppmerksom på prisene.

– Du kan få det, det er riktig. Men hvis du vet at du bruker telefonen internasjonalt, så vet du også at du skal være litt forsiktig. Hvis du reiser til England eller USA, betyr det at du må behandle mobiltelefonen deretter, sier Madsen og legger til at selskapet jobber aktivt mot å opplyse kundene om kostnadene.

– Vi jobber også med priser. Men selv om våre tjenester er tilgjengelige om bord på båtene, er det ikke vi som setter sluttbrukerprisen. Det er din hjemmeoperatør som gjør det, sier Madsen, som tror mobil til havs vil bli langt billigere i fremtiden.

– Steng av automatiske tjenester

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet på Agder anbefaler folk til å ta visse forholdsregler før man går av hengslene med mobilen på bøljan blå.

– Tenk deg godt om og sjekk lommeboka. Steng i tillegg av de automatiske tjenestene, som Spotify, automatisk oppdatering på Facebook og automatisk sjekk av mail. Steng av alt sånt, råder Nyberg.