Hopp til innhold

Maks 30 kroner ekstra

Det mest dramatiske forslaget om rushtidsavgift i Kristiansand droppes.

Bomstasjon i Kristiansand
Foto: Kjell Pedersen / NRK

Ifølge forslaget som ble lagt fram for politikerne i går, ville en bompassering i rushtida ha kostet omlag 45 kroner ekstra per dag.

LES: DYRERE I RUSHTIDA?

Nå har areal- og transportprosjektet i kristiansandsregionen bestemt at man skal jobbe videre med to forslag, der det vil koste maksimalt 30 kroner ekstra å passere bommene.

NETT-RADIO: DEBATT OM RUSHTIDSAVGIFT

Dessuten har man sagt at det kun er aktuelt med avgiften i morgenrushet.

- Usosial avgift

Gruppeleder for Fremskrittspartiet i Kristiansand, Tor Utsogn, er likevel ikke for en slik avgift.

Tor Sigbjørn Utsogn

Gruppeleder for Fremskrittspartiet i Kristiansand, Tor Utsogn, vil ikke ha rushtidsavgift.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

- Dette er en dyr, unødvendig og usosial avgift. Dette vil være en av de mest klassedelende avgifter lokalpolitikere har mulighet til å vedta. Vi må kjempe med nebb og klør for at staten skal gi oss mer penger til bedre veier og bedre kollektivtrafikk.

- Vi lokalpolitikere kan ikke bare høre på staten, og så snu oss mot lokalbefolkninga og sende kravet til dem. Vi kan ikke si at dere må betale, for vi har vært for dårlige til å bevilge til vei, sier Utsogn.

- Må gjøre noe med trafikken

Flere ordførere rundt Kristiansand mener det er riktig med høyere bomavgift i rushtida. Arne Thomassen i Lillesand er en av dem. 1500 mennesker pendler fra Lillesand til Kristiansand hver dag.

Arne Thomassen

Ordfører Arne Thomassen i Lillesand ønsker seg en rushtidsavgift for å få ned bilbruken.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

- Vi må gjøre det dyrere å bruke bil og lettere å ta buss. Vi må satse på kollektivtrafikk, og må ha hyppigere busser til Kristiansand, både fra Lillesand og de andre kommunene rundt. I tillegg må vi sørge for bedre framkommelighet for bussene, sier Thomassen.

Han mener den økte biltrafikken må tas alvorlig. For å få flere til å ta buss - også fra bygdene - vil Thomassen ha "park and ride"-anlegg, der folk kan parkere for så å ta bussen inn til byen.

- Vi har et felles problem som vi må løse. Tar vi ikke tak i dette nå, blir problemet bare mye større framover. Folk velger nå bilen, som er det kjappeste og letteste, det gjør jeg også, sier Thomassen.

- Må få ned transportbehovet

Jon Helge Aas, sekretær i Kristiansand SV, mener en rushtidsavgift er nødvendig for å få ned biltrafikken - og for å få penger til kollektivtrafikken.

Jon Helge Aas

Sekretær i Kristiansand SV, Jon Helge Aas, vil ha ned biltrafikken og mener rustidsavgifta er et virkemiddel.

Foto: Anne Torhild Nilsen / NRK

- I prinsippet er jeg enig i at de som forurenser må betale for det. Ingen andre byer i Norge har rushtidsavgift, men noen må begynne og da er det bra at vi begynner i Kristiansand. Vi må få ned biltrafikken med tanke på miljøet. Vi må tenke globalt og handle lokalt, sier Aas.

SV har ikke diskutert hvor høy denne avgifta skal være, men Aas mener at maks 30 kroner må kunne aksepteres. Han frykter heller ikke at handelen skal gå ned i Kristiansand, fordi folk velger å handle andre steder.

- Jeg er for at folk skal handle mer lokalt. Transportbehovet må gjøres mindre. Vi trenger en rushtidsavgift, for vi trenger å ruste opp kollektivtilbudet, men vi trenger også penger til å ruste det opp, sier Aas.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,15 kr
Dyrest kl. 07 2,29 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,5 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %