– Vi må ha mer fleksible regler, det har andre store byer, reglene er nå i disfavør av Kristiansand i forhold til andre større byer, sier Hans Otto Lund.
Tirsdag er gruppelederen setteordfører og leder møtet i kommunalutvalget.
I dag er reglene i Kristiansand slik at kontorbedrifter kan anlegge en parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontorareal.
– Snubletråd
– Kanskje bør dette endres til 1,5 parkeringsplasser, men det er like viktig å få en ny politikk for våre store bedrifter, hjørnesteinsbedriftene, sier han.
– Vi har laget en snubletråd for byens utvikling, som kanskje ikke var tilsiktet. Vi hadde aldri hatt Glencore Nikkelverk (tidligere Falconbrigde) eller Elkem med disse reglene, sier Lund.
Mandag ble det kjent at National Oilwell Varco (NOV) skrinlegger planene om et nytt hovedkvarter på Støodden.
Årsaken var at NOV hadde behov for 800 parkeringsplasser i tilknytning til det nye bygget, men kommunen ga kun lov til å bygge 350 parkeringsplasser.
– Betyr det at det bør bli fritt fram for de store bedriftene?
– Nei, absolutt ikke, vi står på det at veksten i transport skal skje med kollektiv, gang og sykkel.
Betenkt gruppeleder
Grete Kvelland Skaara er gruppeleder for KrF og leder av byutviklingsstyret i Kristiansand.
– Dette kom overraskende. Umiddelbart gjør forslaget meg betenkt. Folk kan oppleve et eget regelverk som forskjellsbehandling. Men hjørnesteinsbedrifter er noe spesielt og vi er opptatt av å legge til rette for dem.