Statens vegvesen jobber nå med ny dataprogrammering av lyskryssene i Kristiansand for å få bedre flyt i morgen- og ettermiddagsrushet.
– Den største utfordringen er lyskrysset på Lund Torv, sier ingeniør Jan Øyvind Pedersen i Statens Vegvesen.
I «rundingen» er det mange som irriterer seg. Trafikklysene er på ingen måte godt nok synkronisert.
Lyskryssene i Kristiansand sentrum programmeres etter bussens sanntidssystem. Det er datasamarbeidet mellom bussene og lyskryssene som halter, sier Pedersen:
– Vi klarer ikke treffe riktig med bussen, og dermed blir det endel dødtid.
Kjører omveier
Pedersen mener det skal kunne fungere å innrette lysene etter bussen:
– Dette er forsøkt andre plasser, så vi håper det skal bli langt bedre når vi får tilpasset dette, sier ingeniøren.
Han står i «rundingen», som visstnok er et av de mest vriene i hele byen. Det er to kryss som er sydd sammen, og mange veier kommer inn.
Pedersen skjønner at folk irriterer seg når de har dårlig til på morgenen, eller sitter sultne i bilen på vei hjem fra jobb. Også fotgjengerne må lide:
– I det siste har det vært mye venting på grønn mann. Mange går over på rød, forteller ei av damene vi treffer.
Ei annen kan røpe at selv om de bor på Lund, vil mannen ofte kjøre omveier for å unngå dette krysset:
– Han blir irritert og utåmodig. Han vil ofte ta en annen vei for å unngå dette.
Bare de tøffeste som takler gult
Pedersen i Statens Vegvesen er fristet til å la det blinke gult i krysset. Det ville nok skapt bedre flyt, men ikke alle ville taklet det:
– Det er greit for de tøffeste. Men for de forsiktige og for de myke, er det ikke noe alternativ.
Nå håper ingeniøren at omprogrammeringen av alle lyskryssene skal gjøre susen. At det rett og slett ikke blir så lenge å vente på grønt.