Den snart 100 år gamle lastedamperen Hestmanden har seilt gjennom to verdenskriger, og er det eneste bevarte skipet fra det norske statsrederiet Nortraship fra andre verdenskrig.
Men pengebruken til restaureringen er ute av kontroll, mener Riksantikvaren.
Mye arbeid igjen
I baugen griner et åpent hull.Ennå bør mange nye plater klinkes på plass. Men 32 verftsarbeidere har nå fått permiteringsvarsel fra Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand.
Ved fredsjubileet i 1995 ga Stortinget fem millioner kroner for å starte arbeidet med å gjøre Hestmanden til et seilende krigsminne og museum. Nå er det brukt 70 millioner, og prosjektet ber Riksantikvaren om enda 49 millioner kroner.
Det har fått riksantikvarens seksjonssjef Alexander Ytteborg til å lukke pengepungen. Han mener prosjektet ikke har god nok kompetanse på å styre kostnadene.
Vanskelig jobb
For fartøyvernsenterets daglige leder Odd Nordahl-Hansen kommer beskjeden fra Ytteborg uventet.
Han viser til at dette er landets største fartøyvernprosjekt og derfor kostbart.
For Hestmanden var i så dårlig stand at den normalt ikke ville blitt reparert. Få centimetre fra der ultralydundersøkelser viser godt stål, er det ren rust.
Blir ikke flyttet
Fartøyvernsenteret i Kristiansand mener kompetansen det har er enestående i verden.
Riksantikvarens seksjonssjef Alexander Ytteborg mener Hestmanden må fullføres i Kristiansand, men sier til avisa Fædrelandsvennen at det også finnes andre verft som kan utføre slikt arbeid.
Til NRK nevner han to norske og et svensk verft.
Gitmark ber om penger
Høyres stortingsrepresentant fra Vest-Agder, Peter Gitmark, vil nå arbeide for en ekstrabevilling slik at den snart 100 år gamle Hestmanden kan bli det flytende krigsminnet og museum som Stortinget har bestemt: