Selv om antall daglige avganger på Sørlandsbanen vestover har økt fra fire til sju, mener selskapet at tilbudet har blitt dårligere på strekningen om morgenen.
– De kan ikke ha vært helt våkne da de laget rutetabellen mellom Kristiansand og Stavanger, mener kommunikasjonsdirektør Erik Dale i Kruse Smith.
Økte antall avganger
I desember la NSB om rutetabellen på Sørlandsbanen, og økte antall daglige avganger mellom Stavanger og Oslo betydelig.
Nå går det åtte daglige avganger mellom Kristiansand og Oslo mot fem før. Mellom Kristiansand og Stavanger har frekvensen økt fra fire til sju daglige avganger.
Likevel går det ikke tog vestover fra Kristiansand mellom kl. 05.05 og kl. 09.09.
Det er dette Kruse Smith reagerer på.
– Det var litt bedre da toget gikk klokka 8, men det optimale for oss ville vært klokka 7, sier Dale.
Ikke i Stavanger før klokka 12
– Slik det er nå, med første avgang klokka 9, er vi ikke i Stavanger før klokka 12. Og da har dagen gått, mener han.
Han møter en viss forståelse hos salgs- og markedsansvarlig på Sørlandsbanen, Dag Brekkan.
– Utfordringen og kompleksiteten når vi setter sammen en slik rutemodell, er at det skal passe for 16 persontog i døgnet, 10 godstog og 144 avganger på Jærbanen mellom Egersund og Stavanger. Alt dette henger sammen, sier Brekkan.
Kan ikke passe alle
– Så må vi ta til etterretning at dette ikke passer for noen. Vi må innse at vi ikke kan få en rutemodell som skal passe for alle de rundt 950 000 kundene som reiser med NSB på Sørlandsbanen hvert år, sier han.
Kruse Smith har rundt 1000 togreiser mellom Kristiansand og Stavanger årlig, og rundt 300 flyreiser på samme strekning.
– Det som vil skje nå, er at folk tar fly eller de kjører bil selv, sier Dale i Kruse Smith.
– Det er det verste vi kan tenke oss. Vi ønsker at våre ansatte skal ta mer tog, av miljøhensyn, sier han.
Nå har selskapet levert inn en klage på den endrede rutetabellen til NSB. Men Brekkan kan foreløpig ikke love endringer.