NRK Meny
Normal

Sabeltann kan slå flere rekorder

Ingen andre filmer i år er sett av flere i løpet av de første 14 dagene enn «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama».

Kaptein Sabeltann

Den nye Kaptein Sabeltann-filmen har hatt godt besøk de første to ukene.

Foto: Walt Disney/Storm Films

Nesten 243 000 personer hadde torsdag sett «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama» på kino, siden premieren for 14 dager siden.

Filmen hadde den beste åpningshelgen i år, og filmen om piraten ligger an til å slå flere årsrekorder.

– Besøket på Kaptein Sabeltann har vært veldig bra så langt. Den har hatt den beste åpningshelgen og er den best besøkte filmen på de første 14 dagene så langt i år, sier Birgitte Langballe, kommunikasjonssjef i Film & Kino.

Populær midt i uka

Norsk barne- og familiefilm gjør det generelt godt på kino. Alt i alt er Doktor Prokors prompepulver den mest sette filmen på kino så langt i år, men kapteinen puster doktoren i nakken.

Birgitte Langballe i Norsk Film&Kino

Birgitte Langballe i Norsk Film&Kino.

Foto: Helge Hansen

Etter fjorten dager har 8.500 flere sett Kaptein Sabeltann enn de som hadde sett «Doktor Proktors prompepulver» i samme tidsrom.

– Vil Sabeltann-filmen bli den mest besøkte barne- og familiefilmen i år?

– Denne filmen vil konkurrerer helt i toppen. Men det er vanskelig å si. Det er fremdeles to barnefilmer som ennå ikke har hatt premiere, som kan gjøre det godt på kino, nemlig «Operasjon Arktis» og «Karsten og Petras vidunderlige jul».

– Men filmen vil konkurrere helt i toppen, og det kommer til å bli et godt år for norsk film i det hele, sier Langballe.

Det spesielle med filmen om Kaptein Sabeltann er ifølge Langballe at den er svært godt besøkt i ukedagene. De fleste barne- og familiefilmene har best besøk i helgene, det har også denne filmen, men langt flere ser den også midt i uka.

Langballe sier de ikke vet noe om hvem som går på kino, men hun mener at Kaptein Sabeltann også kan tiltrekke seg ungdommer.

– Det kan godt stemme at også flere ungdommer er interessert i å se filmen, fordi det er noe annet enn det de har sett i Kristiansand som barn. Men det kan også slå andre veien, at de tenker på filmen som litt for barnslig for dem.

Flåklypa enda mer pop

Til tross for svært gode besøkstall, kan ikke Kaptein Sabeltann måle seg med fjorårets store suksess «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa».

Nesten 150.000 flere så denne filmen de første 14 dagene enn filmen om Kaptein Sabeltann. Totalt så 854.210 personer Flåklypa-filmen på kino.

– Hvorfor er barnefilmer så populære på kino i Norge?

– Veldig ofte bygger disse filmene på et kjent univers, både for barna og for foreldre og besteforeldre. Filmene trekker publikum i alle aldre, og fenger flere aldersgrupper. Det er jo også sånn at barna har med seg voksne på kino, noe som fører til at flere går på kino sammen.

Den filmen som kan komme til å bli aller mest sett i år, er likevel en voksenfilm.

– Det kommer en ny Hobbiten-film i desember, og de har tradisjonelt godt besøk, sier Langballe.