Høyres visjon er at det i 2025 er på plass en høyhastighetsring i Sør-Norge som knytter sammen byene Oslo-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Oslo.
Det går frem av Høyres stortingsvalgprogram som ble lagt frem i dag.
Høyre foreslår å sette fart på utredningen om en høyhastighetsbane i Sør-Norge.
Kortere reisetid
En slik høyhastighetsbane vil kunne korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim til cirka 2 ½ time og dermed ha potensial til å erstatte en betydelig del av flytrafikken, mener Høyre.
Høyre mener tall fra Multiconsult viser at det er mulig å drive en slik jernbane med overskudd, dersom staten dekker investeringskostnadene.
Høyres Øyvind Halleraker og Trond Helleland har vært pådrivere for dette arbeidet siden 2006.
- Høyre tror på toget også i fremtiden. Med høyhastighetsringen vil vi kunne få fantastiske gevinster både for enkeltpersoner, samfunnet og miljøet, sier Øyvind Halleraker i Høyre.
En forutsetning for høyhastighetsutbygging er at InterCity strekningene i Norge er opprustet og dimensjonert for høy hastighet.
- Ikke lønnsomt
Torsdag ble en ny konsulentrapport om høyhastighetestog lagt frem.
Den er ikke lystelig lesning for entusiastene av lyntog.
Det er ikke samfunnøkonomisk lønnsomt å bygge høyhastighetstog her i landet, går det fram av den nye konsulentrapport
- Konklusjonen er entydig, sier Karin Ibenholt i konsulentselskapet Econ Pöyry: som har laget rapporten.
Hun sier kundegrunnlaget blir for lite til å forsvare de høye byggekostnadene, selv om svært mange flypassasjerer vil gå over til tog.