Hopp til innhold

Kjøreskolelærer frykter bilkø - vurderer båt til jobb

Mars neste år omdirigeres all trafikk fra E39 i Flekkefjord til den gamle europaveien. Der skal trafikken reguleres med trafikklys. Kjøreskolelærere frykter køkaos.

Kjøreskolelærer Knut Arild Nordli og Jan-Richard Robertsen frykter køkaos når gamle europaveien blir regulert av trafikklys.

Kjøreskolelærer Knut Arild Nordli og Jan-Richard Robertsen frykter køkaos når gamle europaveien blir regulert av trafikklys.

I tre til fire måneder skal all trafikk fra E39 i Flekkefjord omdirigeres til den gamle europaveien i seks kilometer. Men ved Årenesbakken er veien så smal at det bare er ett kjørefelt. Der blir det trafikklys. Men flere frykter lange køer.

Vurderer båt

Kjøreskolelærer Jan-Richard Robertsen ved Golins trafikkskole bor langs den gamle europaveien. Han frykter trafikklys vil føre til lange køer. Derfor vurderer han å skaffe seg båt slik at han kan kjøre båt til jobben.

– Jeg håper jeg har noen snille naboer som kan låne meg båtplass, sier Robertsen og smiler.

Han ser ikke andre muligheter og frykter køkaos neste vår. Fra mars blir E39 stengt i tre til fire måneder for sikkerhetsoppgradering i tunnelene mellom Austad og Loga.

Bare ett kjørefelt på den gamle europaveien

Her ved Årenesbakken blir trafikken dirigert enten med trafikklys eller manuel dirigering.

Foto: Lars Eie / NRK

160 000 passeringer på en måned

Ved bomstasjonen på E39 ved Kvinesheia ble det målt 160 000 passeringer i april måned i år. Dermed vil flere tusen bilister møte trafikklys ved Årenesbakken.

– Dersom vi regner 1000 biler som passerer i timen på fredagene, blir det like lange køer på hver side, spår kjøreskolelærere Knut Arild Nordli i Flekkefjord Opplæringssenter. Faglæreren på tungstransport er skeptisk

Steng ett felt

Nordli og Robertsen mener at E39 burde bare ha vært stengt i ett felt, så kunne motgående trafikk ha blitt dirigerte på den gamle europaveien.

Nordli opplevde nylig at E39 ble stengt og all trafikk ble dirigert til den gamle europaveien.

– Det gikk ikke. Det ble stans i trafikken med en gang, sier Nordli, som da var ute og kjørte med vogntoget.

– Må regne med litt kø

Jan Helge Egeland er prosjektleder for Statens vegvesen. Han tror man må regne med litt kø på den gamle europaveien.

– Ved rushtid og helgeutfart så vil vi ha manuell dirigering forbi Årenesbakken. Da har vi bedre styring på hvor køen står, mener Egeland.

Han ser likevel at det vil kunne bli kø på strekningen enkelte ganger.

– Vil køen kunne forplante seg?

– Ja, dersom det er lange køer, vil det kunne skje. Men vi har noen flinke trafikkdirigenter som vi skal instruere om så korte køer som mulig, forteller Egeland.

Nordli og Robertsen tror ikke trafikkdirigenter vil føre til mindre kø.

– Trafikken vil jo være den samme enten det er trafikkdirigenter eller trafikklys, sier Robertsen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %