I tre til fire måneder skal all trafikk fra E39 i Flekkefjord omdirigeres til den gamle europaveien i seks kilometer. Men ved Årenesbakken er veien så smal at det bare er ett kjørefelt. Der blir det trafikklys. Men flere frykter lange køer.
Vurderer båt
Kjøreskolelærer Jan-Richard Robertsen ved Golins trafikkskole bor langs den gamle europaveien. Han frykter trafikklys vil føre til lange køer. Derfor vurderer han å skaffe seg båt slik at han kan kjøre båt til jobben.
– Jeg håper jeg har noen snille naboer som kan låne meg båtplass, sier Robertsen og smiler.
Han ser ikke andre muligheter og frykter køkaos neste vår. Fra mars blir E39 stengt i tre til fire måneder for sikkerhetsoppgradering i tunnelene mellom Austad og Loga.
160 000 passeringer på en måned
Ved bomstasjonen på E39 ved Kvinesheia ble det målt 160 000 passeringer i april måned i år. Dermed vil flere tusen bilister møte trafikklys ved Årenesbakken.
– Dersom vi regner 1000 biler som passerer i timen på fredagene, blir det like lange køer på hver side, spår kjøreskolelærere Knut Arild Nordli i Flekkefjord Opplæringssenter. Faglæreren på tungstransport er skeptisk
Steng ett felt
Nordli og Robertsen mener at E39 burde bare ha vært stengt i ett felt, så kunne motgående trafikk ha blitt dirigerte på den gamle europaveien.
Nordli opplevde nylig at E39 ble stengt og all trafikk ble dirigert til den gamle europaveien.
– Det gikk ikke. Det ble stans i trafikken med en gang, sier Nordli, som da var ute og kjørte med vogntoget.
- Les også: Frykter barn må krysse veien
- Les også: Stenger tunnelen i tre måneder
– Må regne med litt kø
Jan Helge Egeland er prosjektleder for Statens vegvesen. Han tror man må regne med litt kø på den gamle europaveien.
– Ved rushtid og helgeutfart så vil vi ha manuell dirigering forbi Årenesbakken. Da har vi bedre styring på hvor køen står, mener Egeland.
Han ser likevel at det vil kunne bli kø på strekningen enkelte ganger.
– Vil køen kunne forplante seg?
– Ja, dersom det er lange køer, vil det kunne skje. Men vi har noen flinke trafikkdirigenter som vi skal instruere om så korte køer som mulig, forteller Egeland.
Nordli og Robertsen tror ikke trafikkdirigenter vil føre til mindre kø.
– Trafikken vil jo være den samme enten det er trafikkdirigenter eller trafikklys, sier Robertsen.