Kristiansand kommune vil kjøpe inn et parti som kan brukes av befolkningen. En forskriftsendring i april sidestiller elektriske sparkesykler med sykler og aldersgrensen på 16 år er fjernet.
Sykkelgeneral i Kristiansand Kristen Egeland har troen på at tilbudet kan bli populært.
– Det kommunen egentlig er ute etter er noen transportmidler som kan dekke turer som er litt for lange til å gå, men ikke så lange at en må fram med bil eller kollektivtransport, sier Egeland.
Kristiansand kan altså bli første norske by med egne elektriske by-sparkesykler, men Oslo og Bergen vurderer nå også det samme, ifølge Fædrelandsvennen.
Populære fremkomstmidler
Agder kollektivtrafikk, som Roald Morvik jobber for, har flere el-sparkesykler tilgjengelig for sine ansatte og han forteller at de blir hyppig brukt.
– Når vi skal ned på rutebilstasjonen og gjøre inspeksjoner, eller når vi skal sperre gater, så kommer vi raskt ut der vi har behov for å være. Samtidig er det også ganske gøy å bli fraktet rundt i byen på denne måten, sier Morvik.
Rimelig å leie
Sykkelgeneral, Egeland forteller at det skal både være gøy og rimelig å leie elektrisk sparkesykkel.
– Akkurat hva prisene kommer til å ligge på kan jeg ikke si noe om ennå, sier han.