Første by med el-sparkesykkel til folket

Elektrisk sparkesykkel var i fjor ulovlig, men nå kan Kristiansand bli den første norske byen med utleie av elektriske sparkesykler. Flere byer vurderer det samme.

Roald Morvik

ENKEL FREMKOMSTMÅTE: Roald Morvik jobber for Agder kollektivtrafikk og er godt fornøyd med måten han kommer seg rundt på jobboppdragene.

Foto: Tom Nicolai Kolstad

Kristiansand kommune vil kjøpe inn et parti som kan brukes av befolkningen. En forskriftsendring i april sidestiller elektriske sparkesykler med sykler og aldersgrensen på 16 år er fjernet.

Sykkelgeneral i Kristiansand Kristen Egeland har troen på at tilbudet kan bli populært.

– Det kommunen egentlig er ute etter er noen transportmidler som kan dekke turer som er litt for lange til å gå, men ikke så lange at en må fram med bil eller kollektivtransport, sier Egeland.

Sykkelgeneral i Kristiansand, Kristen Egeland

SVÆRT POPULÆRE: Sykkelgeneral i Kristiansand, Kristen Egeland forteller at elektriske sparkesykler blir mye brukt i flere europeiske storbyer.

Foto: Tom Nicolai Kolstad

Kristiansand kan altså bli første norske by med egne elektriske by-sparkesykler, men Oslo og Bergen vurderer nå også det samme, ifølge Fædrelandsvennen.

Populære fremkomstmidler

Agder kollektivtrafikk, som Roald Morvik jobber for, har flere el-sparkesykler tilgjengelig for sine ansatte og han forteller at de blir hyppig brukt.

– Når vi skal ned på rutebilstasjonen og gjøre inspeksjoner, eller når vi skal sperre gater, så kommer vi raskt ut der vi har behov for å være. Samtidig er det også ganske gøy å bli fraktet rundt i byen på denne måten, sier Morvik.

Rimelig å leie

Sykkelgeneral, Egeland forteller at det skal både være gøy og rimelig å leie elektrisk sparkesykkel.

– Akkurat hva prisene kommer til å ligge på kan jeg ikke si noe om ennå, sier han.