NRK Meny
Normal

Folkemusikk og flamenco

Platedebutantene i Ugagn lar folkemusikk fra Setesdal møte flamenco-gitar fra Spania. På SørlandsScenen onsdag møter du Sigrid Bjørgulvsdotter Berg, gruppas vokalist.

Ugagn

Du hører mer om Ugagn i SørlandsScenen onsdag.

Foto: Ingvil Skeie Ljones

Sigrid Bjørgulvsdotter Berg er fra Hylestad i Valle. Hun er datter til den kjente folkemusikeren og vokalisten Kirsten Bråten Berg, og har derfor vært omgitt av folkemusikk fra Setesdal gjennom hele oppveksten.

Men da hun første gang reiste seg opp og sang, var det til manges overraskelse, forteller hun.

Overrasket med stev

– Jeg jobbet som bandinstruktør i Dissimilis i Oslo sammen med gitarist Bård Bjørke . På en fest på jobben der, reiste jeg meg opp og kvod et stev. Det var ikke mange som hadde hørt meg synge tidligere og sangen fanget Bårds interesse, sier hun.

Akkurat da skulle Bjørke tilbake til Granada i Spania til sin læremester i flamencogitarspill der.

– Han tok med seg et opptak der jeg synger Arne Garborgs Haugtussa, skrevet i stevform til en ny melodi av Hildur Øygarden. Ikke lenge etter fikk jeg en e-post med hans arrangement til «Haugtussa», forteller Sigrid.

Stolt debut

Dette ble begynnelsen på et samarbeid som de to utviklet til trioen «Ugagn», sammen med felespiller Erik Sollid –som i likhet med Bjørke allerede er et etablert navn innen folkemusikkmiljøet.

– Så du kan på mange måter si at Ugang startet mer eller mindre som en tilfeldighet, sier Sigrid Bjørgulvsdotter Berg, som er stolt av trioens debutplate «Eisemo».

– Eisemo er hunnkjønnsbøyning på vallemål av det å være alene, forklarer Sigrid B. Berg.

– Det er et utdrag fra et dikt vi bruker på plata. Vi følte at det kunne beskrive litt av stemningen på plata. Det er delvis en melankolsk plate og da passet det med «Eisemo».

Tekstene bestemmer

– Tekstene er utgangspunkt for det meste på plata, forklarer Berg.

– Jeg har dyrket tekstene i Setesdals folkemusikk. For meg er det viktig å få fram teksten og å gjøre det så ujålete som mulig. Innholdet i tekstene er grunnen til at plata har endt opp med å bli så melankolsk og full av lengsel, sier vokalisten.

– Det ligger nok litt i blodet det å synge, forklarer Berg.

– Folkemusikk har vært en veldig stor del av livet mitt, både hjemme og ute i verden sammen med mamma. Men det ble nesten litt for nært for meg. Platene til mamma har jeg smuglyttet til opp igjennom, men jeg var ikke klar for at hun skulle lære meg å synge. Folkemusikken har jeg brukt en del privat, men jeg måtte bort og ut for å utøve det selv.

Stolt av Setesdalstradisjonen

– Jeg hadde ikke gjort mye innen folkemusikk før denne plata. Mamma har nok ikke hørt meg synge siden jeg var 8-9 år gammel. Så da jeg begynte å jobbe med Bård var det egentlig ikke med ambisjon om å starte et band, forteller Sigrid.

– Folkemusikktradisjonen fra Setesdal er en fantastisk tradisjon som jeg er stolt av og vil ta med meg videre. Og det er ved videreføring av arven at folkemusikken har overlevd, sier Sigrid som forklarer at Ugagn har plukket sanger de føler passer deres uttrykk.

– Mye av materialet vi har med på plata er det samme som det mamma har spilt inn, så sånn sett gjør jeg det ikke lett for meg selv, smiler Sigrid Bjørulvsdotter Berg.

Flamencogitaren skiller

– Det som skiller Ugagn mest fra annen arrangert folkemusikk er flamencospillet til gitarist Bård Bjørke, sier Sigrid Berg.

Nok en gang viser det seg at det å kombinere folkemusikk på kryss av landegrenser er en naturlig prosess. Selv om det er forskjellige tradisjoner er det en felles grunntone.

– Det var skummelt å gi ut plate og jeg har jobbet mye med å herde meg. Men vi har fått gode kritikker og bra mottakelse på debutplata vår, så nå er jeg klar for alt og kan tåle alt, sier sangeren fra Setesdal som lover at det helt sikker kommer flere folkemusikkplater med trioen Ugang.

Og i Musikksnakk i Sørlandssendinga på P1 i morgen ettermiddag, er det anmelder Øyvind Nyvolls tur til å plassere debutplata til Ugagn med vokalist Sigrid Bjørgulvsdotter Berg på skalaen fra én til ti.