Ofte er ulykkene på sommerstid utforkjøringer som skjer på grunn av for høy fart.
– Endrer kjøreatferd
Ifølge regionvegsjef Kjell Inge Davik i vegvesenet er mer trafikk, kjøring på uvante veier og at det rett og slett er varmere noen av årsakene til den mørke sommerstatistikken.
– Basert på ganske mange års statistikk fra sommertrafikken så ser vi at folk blir litt stresset i sommervarmen og kanskje ikke har den kjøreatferden de har ellers i året. I tillegg er det flere biler på veiene, samt campingvogner, bobiler og andre ting, som skaper utfordringer, sier Davik til NRK.no.
Små marginer
2011 ble et nedgangsår i antall drepte i trafikken i Norge. 168 drepte var det «beste» på mer enn 50 år.
Og Norge er blant landene med færrest dødsfall i trafikken, med 3.4 omkomne per 100.000 innbygger.
Men ifølge vegvesenet hadde det vært 140 færre drepte og hardt skadde om alle holdt fartsgrensene.
Og det er ikke bare råkjøring som krever liv. En liten fartsøkning kan gi store utslag på bremselengde og fart i kollisjonsøyeblikket.
Ifølge regionvegsjef Davik vil man der man akkurat klarer å stanse for noe i 80 km/t, brase inn i hindringen i 50 km/t om man holder 90.
– Bruk huet
– Det som er viktig å tenke på er at bilene har hatt en betraktelig utvikling de siste 10-20 årene, mens menneskekroppen er den samme. Vi tåler en kollisjon på kanskje opp mot 70 km/t. Over det så er det fare for at man mister livet i en frontkollisjon.
– Derfor oppfordrer vi folk til å bruke huet og kjøre pent også i sommertrafikken, så vi unngår alvorlige ulykker. Man skal alltid kjøre etter forholdene, uansett hvilken årstid det er og om det er køer, sier Davik.