– Et flyselskap vil nok ikke ta den økonomiske risikoen alene, sier han. Derfor ser Mylkebust for seg å gå i dialog med dem som frakter ansatte med helikopter ut av Bergen og Stavanger til og fra oljeplattformer i Nordsjøen.
– Dermed kan de selskapene gi noen økonomiske garantier for antall seter de bruker pr. uke, sier han.
Dialog med flere
Håpet er å komme igang med ruteflyginger fra Gullknapp allerede neste år. Det er i første rekke snakk om frakt av oljearbeidere.
– Vi har vært i dialog med flere selskaper, sier Myklebust. Og nevner Hesnes Air, Danish Air Transport, Lufttransport eiet av Knut Axel Ugland, og til slutt Airwing.
Venter godkjenning
Gullknapp venter et formelt ja fra Samferdselsdepartementet for å kunne sette igang med flyvninger.
Det kan komme et når som helst. Samtidig jobbes det intenst for å klargjøre selve flyplassen.
– Vi har foretatt en baneforlengelse for å tilfredsstille kravet til sikkerhetssoner på 30 meter i hver ende, sier byggeleder Rolf Knutsen.
Dermed får Gullknapp en bane som er 1260 meter lang og 35 meter bred.
Arendals Fossekompani blar opp
I 2008 kom Arendals Fossekompani inn på eiersiden av Arendal lufthavn, Gullknapp AS.
– Selskapet er hovedaksjonær og har til nå brukt 70 millioner kroner for å ruste opp flyplassen, sier daglig leder Sverre Valvik.
Nå er hovedaksjonæren klar til å bla opp enda flere penger.
– Ja, vi må jo gjøre dette gode prosjektet ferdig når det nå har kommet så langt. Med en ramme på ytterligere 20 millioner kroner bør det vært klart til åpningen av en småflyplass, sier Valvik.
Dersom samferdselsmyndighetene godkjenner flyplassen, er målet å starte ruteflyvninger med 9-seters fly til Bergen og Stavanger neste år.