NRK Meny
Normal

Endelig kan barna se fiskene i akvariet

Algeproblemene i akvariet har kostet dyrehagen i Gjerstad dyrt.

Algeproblemer som førte til dårlig sikt i akvariet er endelig løst.

Den Lille Dyrehage i Gjerstad har hatt store problemer med alger. Det har ført til så dårlig sikt i akvariet at folk knapt har sett fiskene.

Men nå skal problemene være løst.

May Lisbeth Vaagsnes

May Lisbeth Vaagsnes er glad for at Den Lille Dyrehagen har blitt kvitt algeproblemene. Nå kan hun og barna se dyrelivet i akvariet.

Foto: Leif Dalen / NRK

Flere gjester NRK.no møtte i dyrehagen onsdag formiddag er glade for at sikten inn i dyreriket har blitt bedre.

– Jeg var her sammen med barna for noen uker siden. Da var det nærmest umulig å se fiskene i akvariet. Det var veldig mye finere nå, sier May Lisbeth Vaagsnes og fortsetter:

– Når man kommer for å se for eksempel den store anakondaen er det jo greit å faktisk få se den.

Kun 5 cm sikt på det verste

Det nye regnskogprosjektet i dyrehagen ved E18 på Brokelandsheia har kostet nær 10 millioner kroner.

Det 1200 kvadratmeter store drivhuset har 60 dyrearter og 150 plantearter, men det høyteknologiske bygget har hatt store problemer med fukt og alger.

På det verste var sikten kun fem centimeter på grunn av det grumsete vannet. Ifølge daglig leder Nils Harald Reiersen var det vanvittig mengder grønnalger i vannet.

– Folk fikk jo ingen opplevelse av å være her. Nå kan man jo faktisk se de flotte fiskene som lever i akvariet, sier Reiersen til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Reparasjoner for 300.000 kroner

Nils Harald Reiersen

Daglig leder Nils Harald Reiersen sier algeproblemene har kostet Den Lille Dyrehagen dyrt.

Foto: Leif Dalen / NRK

Ifølge Reiersen har det kostet mye penger og arbeid for å bli kvitt algeproblemene. Blant annet har de måtte legge 200 meter med nye rør i den lille parken og kjøpt inn et nytt renseanlegg.

Til sammen har de brukt over 300.000 kroner for at folk skal få se det de betaler for å se.

– Det er snakk om mye penger for en liten bedrift. Men det handler jo om at folk som kommer hit skal få en god opplevelse. Er de ikke fornøyde kommer de jo ikke tilbake igjen, sier Nils Harald Reiersen.