Åtte- og niåringer i Valle skal nå bruke nettbrett i undervisninga. Forsøket er trolig det første i sitt slag i Agder-fylkene.
Dette er skoleframtida, tror daglig leder Lars Erik Domaas i Setesdal IKT.
– Elevene gleder seg fryktelig, og vi ser at eleven på naboskolen kjenner et lite snev av misunnelse. Nettbrett er veldig populært.
Tror flere vil følge etter
To klasser i Valle skal utstyres med nettbrett for å se om dette kan ta over litt av den tradisjonelle læringa i skolen.
- Les også:
- Les også:
– Tror du nettbrett vil erstatte stasjonære pc-er i norsk skole fullt ut?
– Ja, i alle fall i barneskolen på mellomtrinnet hvor det kanskje ikke blir brukt så mye PC, og hvor mange har delt en PC. En PC trenger mye vedlikehold, er dyr i innkjøp og har mye dyr programvare, sier Domaas.
Lærerne må få opplæring
– Jeg mener dette er en naturlig utvikling og jeg mener det er en riktig utprøving. Vi ønsker det velkommen, sier Mimi Bjerkestrand som er leder i Utdanningsforbundet.
I Valle skal 20 nettbrett deles ut i denne uka, og to og to elever skal dele ett nettbrett. 80 000 kroner brukes på prosjektet som varer ut skoleåret.
- Les også:
Lærerne må få den opplæringa de trenger, krever Bjerkestrand.
– Når man tar i bruk nettbrett eller andre løsninger, så skal dette fremme elevenes læring. Da må man gjøre en vurdering av hva hvilken kompetanse lærerne trenger for at et verktøy kan bli bra. Det må legges til rette for en god kompetanseheving, sier Bjerkestrand.
Gode erfaringer
Nettbrettsatsinga i Valle er trolig det første i sitt slag på Sørlandet og det er ikke mange steder der nettbrett er prøvd systematisk i undervisninga i barneskolen.
Det største lignende prosjektet startet i høst i Stathelle i Bamble kommune i Telemark der 77 6.-klassinger fikk hvert sitt nettbrett ved skolestart.
350 000 kroner er lagt i potten, og erfaringene er gode, sier prosjektleder ved Stathelle barneskole Tor Gjermund Midtbø.
– For det første er elevene veldig motivert og synes dette er veldig gøy. Vi ser også at vi har en god effekt for elevene med spesielle behov.
– Vi ser også at lærerne har et større spillerom. Det er lettere å tilpasse undervisninga og de har et større repertoar å bruke i undervisninga.
– Hva har du å si til dem som frykter at bøkene vil forsvinne fra skolen?
– Jeg har tro på at dette er framtida, men vi kan ikke droppe bøkene helt enda, vi er ikke der, sier Midtbø.