Hopp til innhold

– Nettbrett er snart like vanlig som bøker

Nettbrettene blir et stadig vanligere syn i landets barnehager. Mens noen omfavner dem som et godt pedagogisk verktøy, er andre skeptiske til å introdusere ungene for teknologi såpass tidlig.

Trond Engebretsen og barn i Rensåsen Barnehage

Trond Ingebretsen og barna i Rensåsen Barnehage utforsker nettbrettets potensiale.

Foto: Sara Bjelvin / NRK

Nettbrettene blir stadig oftere tatt i bruk som pedagogisk verktøy i barnehagene, og bruk av iPad skal blant annet gjøre barna bedre teknologisk rustet til videre skolegang.

– Etter noen år tror jeg nettbrett vil være like naturlig i en barnehage som ei bok, sier Trond Ingebretsen. Han er leder ved senter for IKT i utdanningen.

Nødvendig verktøy

Trond Engebretsen

– Det er ikke noen sammenheng mellom stillesitting og fornuftig bruk av nettbrett blant barn, sier Trond Ingebretsen ved senter for IKT i utdanningen.

Foto: Sara Bjelvin / NRK
Liv Haaland

– Naturen og menneskene rundt er viktigere enn elektronikk for små barn, mener Liv Haaland i Breivika barnehage.

Foto: Sara Bjelvin / NRK
Ellinor Myrvang

Ellinor Myrvang i Rensåsen barnehage er positiv til nettbrettene. –Selv om ikke vi kan så mye er ungene nødt til å lære det.

Foto: Sara Bjelvin / NRK

Ingebretsen mener det er positivt at barna blir eksponert for teknologi allerede i ung alder.

– Jeg tror det er med på å stimulere læring i alt fra tallforståelse og bokstavforståelse, til finmotorikk og engasjement, forteller han.

Ifølge tall senter for IKT i utdanningen sitter på, har så mange som seks av ti barn i barnehagealder allerede brukt berøringsskjermer.

– Når de fire av ti, som ikke har teknologien tilgjengelig hjemme får lære det i barnehagen, tror vi det kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller, sier Ingebretsen.

Mennesker og natur viktigst

Det hersker likevel stor uenighet blant ekspertene når det kommer til bruk av nettbrett og små barn.

Styrer i Breivika barnehage i Bodø, Liv Haaland, er lett skeptisk til nettbrettenes inntog i barnehagene.

– På den ene siden er det barn og unge som sitter for mye stille, de legger på seg. På en annen side skal vi følge den teknologiske utviklinga.

Haaland mener det er annen læring og lek som er langt viktigere når barna er så små.

Jeg tenker at barna i denne alderen må orientere seg ut i livet. Menneskene og naturen rundt er kanskje det aller viktigste. Så kan digitale verktøy få vente, til man blir littegranne eldre.

Hun mener den teknologiske opplæringen starter tidsnok når barna begynner på skolen.

– Jeg synes at barnehagen, enn så lenge, kan få være en frisone. Jeg har ikke på noe tidspunkt vært engstelig for barns digitale utvikling. Vi har god tid.

– De synes det er moro

På den andre siden av byen ligger Rensåsen barnehage. Her har de tatt imot nettbrettene med stor entusiasme. Blant annet lager barna aviser som hver fjortende dag distribueres til foreldrene.

– Vi bruker det som et verktøy i pedagogiske sammenhenger og til andre ting. Det er også et middel i seg selv, til glede og rekreasjon. De synes det er moro, forteller avdelingsleder Ellinor Myrvang.

Hun mener man ikke må kimse av de mulighetene som ligger i bruken av nettbrett.

– Vi i barnehagen er veldig positive. Selv om vi ikke kan så mye, ser vi at ungene er nødt til å lære det, sier hun.

Ikke mer stillesitting

Styrer i Breivika barnehage, Liv Haaland, er ikke helt overbevist.

– Vi vil ha en litt skeptisk holdning til dette. Om ti-femten år vil kanskje forskning vise at de minste barna ikke har hatt godt av det, sier hun.

Trond Ingebretsen på en annen side, er sikker i sin sak.

– Jeg tror at nettbrett er et nødvendig verktøy i barnehagene. Det er ikke noen sammenheng mellom stillesitting og fornuftig bruk av nettbrett blant barn, slår han fast.