Politikerne i Flekkefjord mener bybroa gjennom sentrum er moden for utskifting, den er gammel og trafikkfarlig for skoleelever.
Statens vegvesen anslår at en ny vippebro vil koste opp mot 100 millioner kroner, men det blir langt billigere med fast bro.
Protester på det sterkeste
I dag kan bybroa gjennom sentrum åpnes dersom det seiler båter som er høyere enn 2,7 meter i elva som deler Flekkefjord sentrum i to.
– Vi ønsker at ny bybro skal ha en seilingshøyde på 3,5 meter, men også at broa skal kunne åpnes, sier Hans Holmgren, formann i Flekkefjord Motorbåtklubb.
Klubben har sendt brev til Statens vegvesen der de redegjør for sitt syn på ny bybro.
Klubben har 550 medlemmer og de disponerer 220 båthus som ligger i rekker. Båthusene ligger i Grisefjorden og fritidsbåteierne må seile gjennom elva for å komme til båthusene.
- Les også: Ny bybro i Flekkefjord
- Les også: Ny gangbro i Flekkefjord
Økt vannstand
Når vannstanden i elva øker, blir det lavere seilingshøyde under bybro.
– Det vil være uakseptabelt om muligheten til å åpne broa forsvinner, mener Holmgren.
Han peker også på at båthusene som ligger i indre fjord vil trenge vedlikehold.
– Isen kan ødelegge pelene som båthusene står på. Da må vi ha inn en pelerigg, mener formannen i motorbåtklubben.
– Åpner dere bybroa så ofte at dere må ha vippebro?
– Nei, det skjer ikke ofte, men vi vet ikke hva som kan skje med de flere hundre båthusene, og det kan være at vi må reparere fra sjøveien, sier Holmgren.
Dermed må båtforeningen seile en rigg eller lekter gjennom elva og åpne broa.
Fastbro
Varaordfører i Flekkefjord, Reidar Gausdal, tror en vippebro-løsning vil koste for mye.
– Jeg skjønner de vil ha en vippebro, det vil vi politikerne også ha. Men vi må se realitetene i dette. Dersom vi vil ha en bro fort, må vi gå for fastbro, sier varaordfører Gausdal.
Han forteller at en vippebro blir tre ganger så dyr som en fastbro og ser det som lite sannsynlig at vegvesenet vil bygge en vippebro som koster inntil 100 millioner. Gausdal tror da mer på en billigere bro som er fast.
– Vi må gjøre et valg, jeg tror politikerne er beredt til å gå for fastbro for å få dette til kjapt. Men ny bro må bli en halv meter høyere enn i dag, sier Gausdal.
Rettigheter
Kommunen og vegvesenet har jobbet for å finne ut om noen har rettigheter på at broa skal kunne åpnes. Tidligere var det flere bedrifter i de indre fjordene som brukte elva som transportåre. Så langt varaordføreren kjenner til, har ingen meldt noen krav.
Politikerne har satt ned en arbeidsgruppe som jobber med ny bybro og Gausdal forteller at politikerne nå avventer utspill fra vegvesenet. De håper bybroa bygges så raskt som mulig.