Det viser en stikkprøvekontroll gjennomført av Utdanningsforbundet i Vest-Agder. Situasjonen er lik over hele landet.
– Gjennom undersøkelsen, finner vi ut om det blir satt inn vikar i det hele tatt, og i tilfelle om det er en lærer med godkjent utdanning, sier Tor Anders Råbu, grunnskoleansvarlig i Utdanningsforbundet, Vest-Agder.
Bruken har økt siden 2006
Utdanningsforbundet har gjennomført kontroller seks ganger siden 2006.
Den første kontrollen, i 2006, fortalte oss at det ble satt inn en kvalifisert lærer ved vikarbehov i omtrent 2/3 av tilfellene, mens nå skjer det i under halvparten av tilfellene, forteller Råbu.
– Elevene har rett på undervisning og forskriftene sier hva slags kompetanse som kreves.
Utdanningsforbundet ser nå at en økende del av undervisningen skjer med folk som ikke er lærere.
– Med de kravene som foreldre og politikere stiller til skolen, er dette ganske betenkelig, mener han.
Ingen rask løsning
Råbu mener det ikke finnes en rask løsning på dette, men at det må utdannes og ansettes flere lærere.
– Det man kan gjøre på kort sikt er kanskje å styrke grunnbemanningen, for da har man noe å gå på ved fravær. Problemet er at det utdannes for få, hevder Råbu.
Likt over hele landet
Utdanningsforbundet gjennomførte i 2013 en landsomfattende undersøkelse om vikarbruk. 56 prosent av lærerne på barnetrinnet svarte at det hovedsakelig ble brukt ukvalifiserte vikarer. Situasjonen er litt bedre for ungdomstrinnet og i videregående.
Hver tredje lærer på ungdomstrinnet sier at det hovedsakelig brukes ukvalifiserte, mens bare ti prosent av lærerne i videregående sier det samme.
– Jeg mener dette er svært alvorlig for det betyr at altfor mange elever ikke får den kvaliteten i undervisningen de har krav på, sier nestleder i Utdanningsforbundet Steffen Handal til NRK.
Verst i distriktene
Tallene tyder på at situasjonen er best på Sør- og på Vestlandet. Det er mer krevende å skaffe vikarer på det sentrale Østlandet og i Nord-Norge, ifølge Handal.
– Vi har gjennom stikkprøver fra fylkeslagene våre sett at det er i pressområder og i distriktskommuner det er vanskeligst å skaffe kvalifiserte.
– Hva må gjøres?
– Med en økt lærertetthet vil skolene i større grad dekke vikarbehovet selv. Det finnes i dag 37 000 lærere som ikke jobber i skolen. Slik det er nå er det altfor enkelt for arbeidsgiver å ty til ukvalifiserte, både i lengre vikariater og som tilkallingsvikarer, mener Handal.