Fylkesrådmann Tine Sundtoft foreslår nå at en del av bompengene som nå kreves inn fra bilistene, skal brukes til kollektivtransporten fra 2012.
Staten er misfornøyd med at det gjøres for lite for å dempe biltrafikken i Kristiansand, og truer med å holde tilbake en del av de 60 millioner kronene som etter planen skal gis i belønningsmidler neste år.
Sundtoft ser ingen andre muligheter enn å bruke bompenger til bussen, men kan foreløpig ikke si hvor mye penger det kan være snakke om.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Oslo og Trondheim gjør det
Oslo og Trondheim har innført en slik ordning, men ordningen regnes som kontroversiell og det må søkes om tillatelse for å få lov til å bruke bompenger til bussfinansiering.
Inntektene fra dagens bompengeordning i Kristiansand er høyere enn forventet, og fylkesrådmann Tine Sundtoft skriver derfor i sitt forslag:
«Inntektene i gjeldende bompengepakke i Kristiansand er høyere enn forventet. Vi foreslår derfor at det åpnes for bruk av bompengene til drift av kollektivtrafikk, uten at det går på bekostning av verken vegprosjekter eller ”myk pakke” i samferdselspakken.»
Politikerne i fylkestinget i Vest-Agder vedtok for en stund siden at man ikke aksepterer innføring av rushtidsavgift for å redusere biltrafikken i Kristiansand.
- LES OGSÅ: