Hopp til innhold

Må kanskje frese opp nylagt asfalt

Deler av den nyasfalterte pendlerveien mellom Vennesla og Kristiansand har for glatt dekke. Motorsyklister har klaget. Entreprenøren beklager det hele.

Asfalt sødalsida

I sommerhalvåret i år er det lagt ny asfalt på pendlerveien mellom Vennesla og Kristiansand.

Foto: Knut Knudsen Eigeland / NRK

– Det har blitt blanke partier i toppen av asfalten og vi måler lavere friksjon enn det veien bør ha, sier Karsten Utsogn som er byggeleder for asfalt i Statens vegvesen i Vest-Agder.

Dette gjelder ikke bare for Torridalsveien, som offisielt bærer navnet Fylkesvei 1.

– Du vil også se dette på enkelte andre veier rundt Kristiansand der vi har skiltet.

Det er to-tre steder på den én mil lange Torridalsveien som er under de kravene vegvesenet setter. Flere steder er det derfor satt opp skilt om glatt veibane.

Ber to-hjulinger passe på

– Det er vanskelig å si hva som er grunnen. Det kan være for mye olje. Årsaken er sammensatt, ifølge Utsogn.

Det er ikke farlig å kjøre på veien, men vegvesenet ber motorsyklister og mopedister om å være oppmerksomme.

Norsk Motorcykkel Union klaget på den nye asfalten etter bare få dager.

Vil teste ny måte å fikse asfalten på

Nå skal entreprenøren Lemminkäinen Norge As, som har lagt asfalten på Torridalsveien, prøve å ordne opp. Og det kommer til å skje raskt, ifølge vegvesenet.

Karsten Utsogn

Karsten Utsogn i Statens vegvesen ber to-hjulinger være oppmerksomme på nylagt asfalt.

Foto: Statens vegvesen

– De vil kjøre over med en maskin med stålkuler for å gjøre asflaten mer ru, forteller Karsten Utsogn. Han er interessert i å se om denne metoden fungerer.

Alternativet er å frese opp asfalten forsiktig.

Beklager at det har skjedd

Ekstraarbeidet reklamerer vegvesenet overfor entreprenørselskapet som har lagt asfalten.

Tom Andre Aas, som er direktør for salg, marked og kommunikasjon i Lemminkäinen Norge AS, som har lagt asfalten, sier det er asfalttypen som er årsaken til problemene.

– Denne asfatttypen har en råoljeblanding med mye bitumen i seg. Bitumen brukes til å binde sammen asfalten. Når vi valser over på slutten, kan bitumen presses opp til overflaten. Når asfalten tørker, kan det oppstå en glatt hinne med bitumen.

Vil gå gjennom rutinene

Det er ikke uvanlig at glatte flekker kan oppstår når det er lagt asfalt.

– Det er flere årsaker uten at vi er helt sikre. Vi går gjennom rutinene for å se om det er noe vi har gjort feil, sier Aas.

– Men dette skal ikke skje. Vi er lei oss for at det har hendt, sier Aas.

Allerede tirsdag setter entreprenøren i gang for å fikse asflaten.

– Vi prøver å frese bort bitumen-laget på asfalten, slik at det blir god friksjon og slik at det ikke er fare når det regner, forteller Aas.

Han vil ikke si hva det koster å rette opp i dette.

– Men vi oppfordrer alle til å kjøre forsiktig og følge skiltingen frem til dette er rettet opp i, sier Tom Andre Aas..

Skilting på Torridalsveien

Ved bomstasjonen på Sødal står et av flere skilt som varsler om glatt veibane når det regner.

Foto: Knut Knudsen Eigeland / NRK
null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %