– Dette er en milepæl som kommer etter lang tids arbeid, sier Nissen til NRK.no.
Nærmere sjøveien
Havna gjør det mye enklere for bedrifter i eller i nærheten av Flekkefjord å få varer ut på sjøen.
– Jeg tror den betyr mye for næringslivet i kommunen primært, men vi håper jo også at den skal få noe å si for omkringliggende næringsliv, sier Nissen, som takker ildsjeler og samarbeid med næringslivet for at havna nå er i drift.
Også varaordfører Reidar Gausdal (V) håper og tror den internasjonale havna vil bli mye brukt.
– Vi håper dette blir en havn for hele regionen. Næringslivet vil få mye mindre kostnader på det som skal fraktes ut. Og miljømessig er det en kjempesak. Båter kommer inn med varer og båter går ut med varer, sier Gausdal.
Forbindelse med Rotterdam
Havna på Abelsnes har fast ukentlig forbindelse til Rotterdam, og er den eneste på strekningen fra Stavanger til Kristiansand som har denne ruten.
I dag er det bare én bedrift som bruker havna, men Gausdal ser for seg at havna vil bli tatt i bruk av flere.
– Med de fasilitetene vi har her på Abelsnes kan vi få til mye her ute. Dette er bare en start, sier Gausdal.
– Stor interesse
Norges største firma innen salg og utleie av containere, Uniteam, har etablert seg på havna. Verdens største godsspeditør, Kuehne-Nagel, har også et kontor på Abelsnes.
– Vi jobber mot det øvrige næringslivet, altså industrien her. Og vi har flere internasjonale bedrifter her i Flekkefjord og regionen som vil kunne benytte seg av dette, for det er en havn som alle kan benytte. Vi samarbeider med Kuehne-Nagel, men også andre kan ta stor del i havna og det ønsker vi, sier Halvor Nissen.
– Vi har fått klare signaler på at i hvert fall noen av bedriftene vil begynne å benytte havna, sier Nissen.
- SE OGSÅ: Sparer millioner på ny havn
Sparer transport-penger
Arne Andersen, som driver Andersens Emballasje & Design, fikk ideen om havna for mange år siden.
Statoils hovedlager når det gjelder emballasje blir på havna. Verdens største emballasjefirma, Pactiv, skal også ha lager på Abelsnes.
Andersens firma sparer nå fem millioner kroner årlig på å bruke skipstransport i stedet for lastebil.
Nå blir det blir 2500 færre lastebiler gjennom Flekkefjord sentrum.
– Jeg tror ikke det er sant. Det er helt utrolig at det har skjedd, for vi ble mer eller mindre idioterklært da vi begynte å snakke om havn i Flekkefjord. Men bare vårt firma har nok containere til å få faste båtanløp, sier Andersen.
Med nær kystforbindelse er det mye penger å spare.
– I dag koster det 5000 kroner å frakte en container fra Stavanger eller Kristiansand til Flekkefjord. Også med tanke på lagerplass og det miljømessige er dette helt topp, sier en strålende fornøyd Arne Andersen.