– Det vil være en viktig havn for dem. I dag må de jo sende varene sine til Stavanger og Kristiansand, sier næringssjef Halvor Nissen i Flekkefjord.
Reduserer transportkostnadene
En mil sørvest for sentrum lager Flekkefjord kommune og Andersens Emballasje & Design havnen til 14 millioner kroner.
Det blir plass til ro-ro-skip, eller bilskip, der lasten kan kjøres om bord via transportrampe, samt ordinære frakteskip på 80 til 100 meter.
I dag er det ingen internasjonale skipsforbindelser i fast rute mellom Stavanger og Kristiansand, og eksportbedrifter i regionen vil spare millionbeløp når havna på Abelnes står ferdig utbygget.
Bedriftene i området kan heretter få fraktet varene direkte til kontinentet, og slipper å frakte varene til Stavanger eller Kristiansand for utskiping.
Det vil bli 2000 færre transporter med lastebiler gjennom sentrum, når havna står ferdig.
Rett på sjøen
Arne Andersen og Andersens Emballasje & Design, som også deltar i utbyggingen av havna, er blant dem som vil få redusert transportutgiftene når den nye havna er klar til å tas i bruk
Andersen vil årlig spare millionutgifter på transport direkte ut sjøveien.
– Dette er sentrallager for Statoil for hele Europa. Vi har en avtale hvor vi leverer all emballasje til cirka 2800 stasjoner rundt om i Europa. I dag kommer de inn med båt til Kristiansand og Stavanger og blir sendt hit og videre med bil. Når havna nå kommer så vil båtene gå inn her og mye av varene vil gå videre med båt, vekk fra veien, sier Andersen.
Fornøyd Sigbjørnsen
Også påtroppende ordfører Jan Sigbjørnsen (H) i Flekkefjord ser frem til at havna er opprustet.
– Nye internasjonale havner er en sjeldenhet og vi er veldig glad for havna som blir bygd på Abelnes, sier Sigbjørnsen til NRK.
Hør mer i radiosaken: