Selv om antall dødsulykker i trafikken faller, er det fortsatt store utfordringer for utrykningspolitiet.
– Dødsulykkene faller, men det er fortsatt 100 ulykker, og det er 100 for mange, sier UP-sjef i Sør, Øystein Krogstad til NRK.
– Først og fremst så er vi på de store riksveiene og fylkesveiene nå i sommer, sier UP-sjef i sør, Øystein Krogstad. (Illustrasjonsbilde)
Foto: Svein Sundsdal / NRKNok å gjøre
– Hvem er det som synder mest mot fartsgrensene i sommer?
– Det er de godt voksne som har tatt igjen ungdommen, og det er jo egentlig helt utrolig. Det er egentlig slik som resten av året, sier Krogstad oppgitt.
Menn over 40 i fine biler som går fort, bidrar godt til statskassa, oppsummerer han. Han mener UP kommer til å ha nok å gjøre i trafikken i årene som kommer, og spesielt i sommer.
– Først og fremst så er vi på de store riksveiene og fylkesveiene nå i sommer. Folk ringer også og ber oss kontrollere på de veiene der sommergjestene skal ut til hyttene sine, der noen kjører altfor fort i 30-sonene, sier Krogstad.
Likevel er det på de veiene med størst fart de verste ulykkene skjer, så der er UP mest, utdyper han.
Selv om antall dødsulykker i trafikken faller, er det fortsatt store utfordringer for utrykningspolitiet.
Foto: Jørgen Wear– Ber på sine knær
Flere veier skal gå gjennom utbygginger, blant annet mellom Grimstad-Bamble og det skal bygges ut mot Mandal. Krogstad ber bilistene vise hensyn til de som arbeider langs veiene.
– Her er det bilistene som ikke følger fartsgrensene, og da ringer entreprenørene som jobber langs veiene til oss og ber nærmest på sine knær om å holde fartskontroller. De føler seg rett og slett utrygge, sier Krogstad.
På slike kontroller beslaglegger de flere førerkort, opplyser Krogstad.
Flere etater jobber godt
I løpet av de fire første månedene i år var det flere dødsulykker til havs enn på veiene.
– Det viser at de som ferdes på sjøen må skjerpe seg, og at vi kanskje trenger en nullvisjon også på sjøen, sier Krogstad.
Han hyller flere politietater som jobber svært godt med trafikksikkerhet og påpeker at utrykningspolitiet ikke klarer å jobbe alene med å bedre trafikksikkerheten.