– Vi ser at det er en betydelig økning i såkalt kabotasjekjøring, og vi anslår at dette har økt med 30-40 % bare fra 2012 til 2013, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforening.
Kabotasjekjøring er en betegnelse på den transporten som utføres i et annet land enn hvor transportøren holder hjemme, og i følge Hansen utgjør det nå den største trusselen mot norske transportarbeidere.
Med timesbetaling på rundt 20-30 kroner til de utenlandske sjåførene, opplever norske transportarbeidere at jobbene står i fare.
– Norske sjåfører ser på dette som en daglig trussel mot egne arbeidsplasser. Her ser de at mye av kjøringen de hadde forsvinner til utenlandske sjåfører, og det er en stor belastning, sier forbundslederen.
– Kabotasje skyld i veikaos
Problemstillingen får også betydelig plass i en helt ny Fafo-rapport som presenteres søndag på landsmøtet til Norsk Transportarbeiderforbund som arrangeres i Kristiansand.
De siste dagers veikaos på Sørlandet viser ifølge forbundslederen hvordan omfanget av kabotasje utgjør en sikkerhetsrisiko.
– Det er bare å se på skiltene til bilene som står i veirenna, veldig mange av dem er utenlandske transportører. Når det blir så mange som nå utgjør det en stor sikkerhetsrisiko, sier Hansen.
Statssekretær Bård Hoksrud i Frp deltar søndag på møtet med Norsk Transportarbeiderforbund i Kristiansand, og sier det er opprettet en egen kabotasjegruppe i Samferdselsdepartementet:
– Kabotasje er en stor utfordring, og gruppa jobber nå med å finne ut hvordan vi kan kontrollere denne ulovlige virksomheten bedre, sier Hoksrud.
Hoksrud sier arbeidet skal være ferdig i mars, og advarer samtidig mot å mistenke alle utenlandske vogntog for nettopp kabotasjekjøring:
– Mange utenlandske vogntog på norske veier holder seg innenfor loven, men vi trenger bedre kontroller for å avdekke de som ikke gjør det, sier Hoksrud.
Tomme lastebiler over grensa
Ifølge forbundsleder Roger Hansen er det lett å anslå økningen av kabotasje ved å se på hvor mange tomme biler som krysser grensa.
– Utenlandske transportører har lov til å kjøre tre turer i Norge i løpet av en uke når de ankommer Norge med last, men når omtrent førti prosent av bilene som passerer grensa til Norge er tomme ved ankomst illustrerer det hvordan denne ulovlige transporten har blitt et problem, sier Hansen.
Krever handling fra myndighetene
Kabotasje er tema på landsmøtet til Norsk Transportarbeiderforbund, hvor de vil komme med en oppfordring til myndighetene.
– Nå krever vi at myndigheten benytter EU-direktivets mulighet til å ta en time-out fra kabotasjekjøring til reglene har blitt gjennomgått og det blir iverksatt kontrolltiltak.
Ifølge Hoksrud trenger den sittende regjeringa litt lenger tid for å finne ut hvordan kabotasje kan begrenses på best mulig måte.
– Nå avventer vi litt til arbeidsgruppa i Samferdselsdepartementet har konkludert, men det er ingen tvil om at dette er en stor utfordring som trenger en fungerende kontrollvirksomhet, sier Hoksrud.