På Aust-Agder Frps årsmøte i Grimstad gikk Siv Jensen kraftig ut mot planene om lyntog på Sørlandet.
– Det forslaget som foreligger når det gjelder lyntog er å kaste folks penger rett ut av vinduet, og det vil ikke Frp være med på, sier Jensen til NRK.no.
– Vi sier nei
Frp vil heller satse penger på en firefelts motorvei mot Oslo fremfor lyntog. Det til tross for at en utredning viser at Sørlandsbanen er den togstrekningen i Norge som egner seg best til såkalte høyhastighetstog.
– Jeg kommer til å sette opp noen tall opp mot hverandre og illustrere galskapen i det enkelte politikere foreslår, og forklare hvorfor det er lurt for Norge å satse på en ordentlig vei gjennom hele landet, fortsetter Jensen.
Men utredningen som er gjort viser jo at det er Sørlandet og mot Rogaland som ligger best an for lyntog?
– Det er faktisk slik at vi kan oppgradere den (Sørlandsbanen journ.anm.) for en brøkdel av prisen det vil koste for å bygge helt nytt, og allikevel ha tog som går opp mot 250 kilometer i timen, sier Jensen.
Bil fremfor tog
Frp mener det vil lønne seg å oppgradere det eksisterende tognettet på Sørlandsbanen fremfor høyhastighetstog.
I sin tale til årsmøtet i Grimstad la Jensen frem et regnestykke som viser at en utbygging av høyhastighetstog fra Oslo, gjennom Porsgrunn og Kristiansand, til Stavanger vil koste 220 milliarder kroner. Den samme utbyggingen av veiene E18 og E39 på samme strekning vil til sammenligning koste 62 milliarder kroner ifølge Jensen.
– Nå befinner vi oss i en del av Norge hvor det fortsatt ikke finnes en fullverdig firefelts motorvei. Og det altså ganske spesielt når flere politikere tar til orde for å satse nesten tusen milliarder kroner på lyntog, humrer Jensen.
– Et helt statsbudsjett
Siv Jensen mottok humrende samtykke fra salen når hun sammenlignet prisen for en utbygging av lyntog i Norge og et statsbudsjett. Høyhastighetsutredningen har beregnet kostnadene for lyntog i Norge til 990 milliarder kroner.
Til sammenligning gikk statsbudsjettet for 2012 for første gang over 1000 milliarder kroner.
– Jeg skjønner ikke hvorfor man vil brenne av en tredjedel av oljefondet på å bygge ut lyntog vi ikke trenger, avsluttet Jensen