– Du lærer en del om personlig økonomi. Hvordan du skal holde det oppe og hva du skal gjøre, sier is-selger Sander Hultmann.
Licc Large Ice Cream Company er et iskiosk-konsept som i fjor ga 309 ungdommer mellom 14 år og 18 år sommerjobb.
I år har antallet steget til 1000.
De gule vognene står 100 steder i Norge. En av dem er plassert på midt på torget i Kristiansand.
Der står tre ungdommer og selger is til sommerglade gjester.
- Har du sommerjobb? Stem gjerne lenger ned i saken!
Prøvde flere steder
I kiosken serveres det is, kaffe og andre godsaker. Men for selgerne er det mer enn bare en jobb.
– Jeg møter folk hver dag, både turister og lokale, sier Sander Hultmann.
Det var 5000 unge søkere i år, og 1000 av dem fikk jobb.
– Vi har prøvd flere steder, men dette var det eneste stedet vi faktisk fikk jobb, sier Agnes Smith-Grøvan.
Kollega Sanne Klekken-Høglo legger til at iskiosk-jobben har flere fordeler.
– Det er jo veldig viktig å lære om økonomi i ung alder, og lære hvordan man bruker penger, sier hun.
Konseptet følger tarifflønn, gir ungdommene forsikring og muligheten til å opparbeide seg pensjonspoeng.
Tilrettelegge for ungdommen
De som sponser iskioskene ønsker å utvide tilbudet til neste år.
Regionbanksjef i Nordea Sørvestlandet Mats Sandvik, mener flere i samfunnet bør engasjere seg for denne typen jobbordning.
– Sånn at vi sammen med banker, kommuner og andre bedrifter kan sørge for at vi klarer å tilrettelegge jobb for ungdommer, sier Sandvik.
Regionbanksjef i Nordea Sørvestlandet Mats Sandvik mener det er viktig å tilrettelegge for ungdommen.
Foto: Siv Kristin Sællmann / NRKHan er enig i det is-selgerne selv påpeker.
– Da kan de få den selvtilliten, og ikke minst den erfaringa og kompetansen de trenger når de skal påta seg større økonomiske forpliktelser.
Is, Sørlandet og sol
På denne solfylte dagen var det mange som tok turen innom kiosken for noe nedkjølende.
Ståle Muhre var storfornøyd etter å ha fått servert bringebærsorbé.
– Unge mennesker som vil noe, kombinert med is, Sørlandet og sol kan ikke bli bedre, sier Muhre.
Sandvik forteller at dette er en viktig motivasjon for dem som sponsor.– Spesielt med tanke på at kredittkortgjelden blant unge stiger bekymringsverdig
Har du sommerjobb?☀️
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.