-For dårlig av nettbutikkene

Førjulstida er høysesong for netthandel, men mange nettbutikker oppfyller ikke kundenes lovbestemte rettigheter, viser en ny undersøkelse utført av Forbrukerrådet.

Julegave
Foto: NRK

I undersøkelsen svarte hele 17 prosent av de spurte forbrukerne at de ikke hadde mottatt angrefristskjema ved siste kjøp på nettet, slik loven krever.

Vi er lite tilfreds med dette resultatet, og ber nå nettbutikkene om å skjerpe seg, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.

– Julehandel på nettet

I år vil trolig flere enn noensinne handle julegavene på nettet. Det gir tilgang til et stort utvalg varer, men Forbrukerrådets Eirik Nyberg er bekymret for kundenes rettigheter.

Eirik Nyberg

Eirik Nyberg ber nettbutikkene om å skjerpe seg.

Foto: NRK

– Mange forbrukere kjenner ikke til rettighetene sine når de kjøper på nettet, og dette forsterkes når nettbutikkene ikke opplyser om angrefristen, slik loven krever.

- Vår erfaring er at feilene skyldes uvitenhet, snarere enn unnaluring. Men du har et profesjonelt ansvar når du driver forretning, og må sette deg inn i forbrukerrettigheter like mye som regnskap og momsforpliktelser, poengterer Nyberg.

– Ikke verst på Sørlandet

Sørlandet har noen av landets største nettbutikker som Netthandelen, Multicom og PS Data, men skiller seg ikke negativt ut på dette området, opplyser Forbrukerrådet.

– Men det er noen få nettselskaper også her som nå får beskjed om å skjerpe seg, sier Eirik Nyberg.

– Spekulerer i uvitenhet

En av landets eldste nettbutikker, Multicom i Åmli, har tidligere fått skryt av Forbrukerrådet. I 2010 var selskapet ett av hundre uten anmerkninger i rådets undersøkelse.

Daglig leder i Multicom, Tron Atle Løvig mener en del nettbutikker spekulerer i at kunder ikke kjenner til rettighetene sine.

Tron Atle Løvig
Foto: Multicom

– De tenker kortsiktig og kan tjene på at færre kunder returnerer varer slik de har krav på, tror han.

Løvig mener dette ødelegger for hele bransjen og kan gjøre folk mer redde for å handle på nettet.

– Vi tenker mer langsiktig og legger med både angrefristskjema og pakkelapp i forsendelsen, slik at det skal være enkel for kunden, sier han.

Og han mener selskapet tjener på dette i lengden, ved at kunder kommer tilbake gang etter gang.