Hopp til innhold

- Føler reklamepress for barn

Aquarama ga denne uka gratisbilletter til skole- og barnehagebarn. Trebarnsmamma Elisabeth Dalen reagerer på at badelandet fikk bruke skolen som reklamearena.

Aquarama

Elisabeth Dalen mener det er reklame rettet mot barn når kommunen tillater Aquarama å dele ut en gratisbillett i skolen.

Foto: NRK

Denne uka fikk skoleelever og barnehagebarn i kommunen utdelt gratisbilletter. Billettene ble delt ut på skolene og i byens barnehager. Bak kampanjen stod Aquarama. Intensjonen er å få flere til å bruke hallen. Men foreldre får ikke gratisbilletter.

I frierbrevet fra Aquarama går det fram at badelandet har fått tillatelse til å kjøre kampanjen.

Det er så sleipt, sier trebarnsmamma Elisabeth Dalen i Kristiansand.

Hun er student og alenemamma for tre jenter på 11, 13 og 15 år. Dalen mener det blir dyrt for foreldre å måtte gå sammen med et barn som har fått gratisbillett delt ut på skolen. Hun mener at prisnivået er for høyt, og har allerede boikottet Kristiansands store svømmehall.

– Det var vondt da jenta mi på 11 år fikk gratisbillett på skolen. Barna vet at jeg boikotter Aquarama.

Elisabeth Dalen

Elisabeth Dalen i Kristiansand reagerer på det hun mener er reklame rettet mot barn.

Foto: Privat

Dalen er klar på at dette oppleves som et reklamepress, at hele familien må besøke svømmehallen. Og hun mener at flere foreldre ikke har råd til å ta med barna i svømmehallen.

– Mener de virkelig at vi skal sende barna i svømmehallen alene? spør Dalen.

Billigste billett for voksen er, ifølge Aquaramas egen nettside, 135 kroner for ett besøk i bassenget.

Klager til fylkesmannen

Dalen har bestemt seg for å klage til fylkesmannen i Vest-Agder på det hun mener er reklame mot barn utdelt på skolene.

Trebarnsmoren vil nå spør om andre foreldre skal gå med barna som har fått gratisbilletter.

– Barna tror at nå er det gratis, men det er det ikke, vi foreldre må jo betale for å være med, sier Dalen.

Folkehelse

Oppvekstdirektør i Kristiansand Arild Rekve ser ikke på dette som reklame. Han har vurdert om det offentlig-privateide Aquarama skal få dele ut gratisbilletter på skolene.

– Mitt utgangspunkt er at Kristiansand kommune har investert flere hundre millioner kroner. Jeg ønsker at det skal tas i bruk. Og jeg ser det i et folkehelseperspektiv, sier Rekve til NRK.

Oppvekstdirektør i Kristiansand kommune, Arild Rekve

Oppvekstdirektør Arild Rekve mener gratisbilletten til Aquarama er bra for folkehelsa.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Kan noen familier føle et press?

– Det er jo frivillig å takke ja. Vi har vurderte at dette er en måte å informere om anlegget på. Det er veldig bra for barn og familier å få beveget seg.

Gråsonen

Utdanningskontoret hos fylkesmannen i Vest-Agder mener derimot at utdeling av gratisbilletter i skolen, er i gråsonen for reklame. Juridisk rådgiver, Maiken Messel, sier fylkesmannen ikke har vurdert saken rent formelt.

– Det er i gråsonen, om ikke mer. Det er i beste fall i grensen til det kommersielle, sier Maiken Messel hos fylkesmannen.

Hun sier at alle kommuner skal ha retningslinjer når det gjelder reklame i skolene. Og legger til at i veilederen fra Utdanningsdirektoratet går det fram at barn ikke skal bli utsatt for reklamepress.

– Reklamebegrepet blir tolket ganske vidt her, sier Messel.

– Dersom Badelandet i Dyreparken hadde gjort det samme, ville det ha vært noen forskjell?

– Jeg vet ikke om jeg hadde sett på det så mye annerledes, mener Messel.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,15 kr
Dyrest kl. 07 2,29 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %