Denne uka fikk skoleelever og barnehagebarn i kommunen utdelt gratisbilletter. Billettene ble delt ut på skolene og i byens barnehager. Bak kampanjen stod Aquarama. Intensjonen er å få flere til å bruke hallen. Men foreldre får ikke gratisbilletter.
I frierbrevet fra Aquarama går det fram at badelandet har fått tillatelse til å kjøre kampanjen.
– Det er så sleipt, sier trebarnsmamma Elisabeth Dalen i Kristiansand.
Hun er student og alenemamma for tre jenter på 11, 13 og 15 år. Dalen mener det blir dyrt for foreldre å måtte gå sammen med et barn som har fått gratisbillett delt ut på skolen. Hun mener at prisnivået er for høyt, og har allerede boikottet Kristiansands store svømmehall.
- Les også: Delte ut gratisbilletter
- Les også: 70 000 besøkende siden åpningen
– Det var vondt da jenta mi på 11 år fikk gratisbillett på skolen. Barna vet at jeg boikotter Aquarama.
Dalen er klar på at dette oppleves som et reklamepress, at hele familien må besøke svømmehallen. Og hun mener at flere foreldre ikke har råd til å ta med barna i svømmehallen.
– Mener de virkelig at vi skal sende barna i svømmehallen alene? spør Dalen.
Billigste billett for voksen er, ifølge Aquaramas egen nettside, 135 kroner for ett besøk i bassenget.
Klager til fylkesmannen
Dalen har bestemt seg for å klage til fylkesmannen i Vest-Agder på det hun mener er reklame mot barn utdelt på skolene.
Trebarnsmoren vil nå spør om andre foreldre skal gå med barna som har fått gratisbilletter.
– Barna tror at nå er det gratis, men det er det ikke, vi foreldre må jo betale for å være med, sier Dalen.
Folkehelse
Oppvekstdirektør i Kristiansand Arild Rekve ser ikke på dette som reklame. Han har vurdert om det offentlig-privateide Aquarama skal få dele ut gratisbilletter på skolene.
– Mitt utgangspunkt er at Kristiansand kommune har investert flere hundre millioner kroner. Jeg ønsker at det skal tas i bruk. Og jeg ser det i et folkehelseperspektiv, sier Rekve til NRK.
– Kan noen familier føle et press?
– Det er jo frivillig å takke ja. Vi har vurderte at dette er en måte å informere om anlegget på. Det er veldig bra for barn og familier å få beveget seg.
Gråsonen
Utdanningskontoret hos fylkesmannen i Vest-Agder mener derimot at utdeling av gratisbilletter i skolen, er i gråsonen for reklame. Juridisk rådgiver, Maiken Messel, sier fylkesmannen ikke har vurdert saken rent formelt.
– Det er i gråsonen, om ikke mer. Det er i beste fall i grensen til det kommersielle, sier Maiken Messel hos fylkesmannen.
Hun sier at alle kommuner skal ha retningslinjer når det gjelder reklame i skolene. Og legger til at i veilederen fra Utdanningsdirektoratet går det fram at barn ikke skal bli utsatt for reklamepress.
– Reklamebegrepet blir tolket ganske vidt her, sier Messel.
– Dersom Badelandet i Dyreparken hadde gjort det samme, ville det ha vært noen forskjell?
– Jeg vet ikke om jeg hadde sett på det så mye annerledes, mener Messel.