Hopp til innhold

Klager på busstilbudet i Lillesand: - Altfor dårlig tilbud

Eldrerådet i Lillesand krever bedre busstilbud i kommunen. Innbyggere som vil ta buss i og rundt sentrum har ikke lenger tilbud om bybuss.

Eldre klager over busstilbudet i Lillesand.

Det er heller ikke mulig å ta buss mellom sentrumsnære områder og Gaupemyr ved E18, som er hovedstoppested for langdistanserutene til Kristiansand, Stavanger og Oslo.

– Dette er altfor dårlig, mener medlem av Lillesand eldreråd, Tor Weatherstone.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Tor Weatherstone

Tor Weatherstone må ofte ta taxi på grunn av manglende busstilbud.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Han kartlagt samtlige avganger med buss i, til eller fra Lillesand.

– Må gå, sykle eller ta taxi

– Innbyggere som ikke kan kjøre privatbil, må gå eller sykle, dersom de er i stand til det. En annen mulighet er drosje, og det benytter kona og jeg når det er kaldt eller dårlig vær.

Han er spesielt oppgitt over at bybussen har forsvunnet, i tillegg til det manglende tilbudet til og fra Gaupemyr.

Busser på Gaupemyr

Konkurrenten bruker terminalen på Gaupemyr på vei til eller fra Oslo. Det lokale busstilbudet videre til Lillesand sentrum er det foreløpig dårlig med.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Linje 5, som går mellom Arendal og Kristiansand hver halve time på dagtid, passerer Gaupemyr uten å stoppe, sier Weatherstone.

Kan få ønsket oppfylt

Han har skrevet flere brev om saken både til Nettbuss og fylkespolitikerne. I tillegg har han skrevet innlegg i avisene. Snart kan han få ønsket sitt oppfylt.

For selv om Nettbuss har overbevist fylkespolitikerne om at linje 5 bør få slippe å kjøre innom bussterminalen på Gaupemyr, skal det bygges en busslomme på hver side av veien ned mot Lillesand. Det bekrefter plan- og samferdselssjef Ola Olsbu i Aust-Agder fylkeskommune.

Busslommer

Ola Olsbu

Ola Olsbu er plan- og samferdselssjef i Aust-Agder fylkeskommune.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Nå jobber vi sammen med Statens vegvesen for å få laget busstopp, slik at linje 5 kan stoppe der. Et fast stopp ved terminalen på Gaupemyr ville ha betydd 5 minutter lengre reisetid og endret ruteplan for hele strekningen. Derfor gikk politikerne med på at busslommer er godt nok, sier Olsbu.

Han tror denne løsningen vil være klar i løpet av året. Det vil nok mildne kritikken fra eldrerådet. Når det gjelder en framtidig bybuss, er ordfører Arne Thomassen (H) klar med løftene.

Kan bli elbuss

Arne Thomassen

Ordfører Arne Thomassen i Lillesand har jobbet i flere år for å få linje 5 til å stoppe på Gaupemyr. I løpet av året blir det en realitet.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Dette må vi løse. Her tror jeg private må inn. En lokal drosjeeier jobber med et godt alternativ, ifølge Thomassen. – Han kommer til å søke for å få lov til å etablere en lokal bussrute. Drømmen vår er å få til en el-buss, ikke sant. Klima- og miljøvernministeren bor i denne kommunen. Her vil vi gjerne ha en elbuss, forteller Thomassen.

Han sier det er mulig at kommunen bør gå inn med tilskudd, i tillegg til at fylket bør kunne støtte en sånn etablering.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %