Det er heller ikke mulig å ta buss mellom sentrumsnære områder og Gaupemyr ved E18, som er hovedstoppested for langdistanserutene til Kristiansand, Stavanger og Oslo.
– Dette er altfor dårlig, mener medlem av Lillesand eldreråd, Tor Weatherstone.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Han kartlagt samtlige avganger med buss i, til eller fra Lillesand.
– Må gå, sykle eller ta taxi
– Innbyggere som ikke kan kjøre privatbil, må gå eller sykle, dersom de er i stand til det. En annen mulighet er drosje, og det benytter kona og jeg når det er kaldt eller dårlig vær.
Han er spesielt oppgitt over at bybussen har forsvunnet, i tillegg til det manglende tilbudet til og fra Gaupemyr.
– Linje 5, som går mellom Arendal og Kristiansand hver halve time på dagtid, passerer Gaupemyr uten å stoppe, sier Weatherstone.
Kan få ønsket oppfylt
Han har skrevet flere brev om saken både til Nettbuss og fylkespolitikerne. I tillegg har han skrevet innlegg i avisene. Snart kan han få ønsket sitt oppfylt.
For selv om Nettbuss har overbevist fylkespolitikerne om at linje 5 bør få slippe å kjøre innom bussterminalen på Gaupemyr, skal det bygges en busslomme på hver side av veien ned mot Lillesand. Det bekrefter plan- og samferdselssjef Ola Olsbu i Aust-Agder fylkeskommune.
Busslommer
– Nå jobber vi sammen med Statens vegvesen for å få laget busstopp, slik at linje 5 kan stoppe der. Et fast stopp ved terminalen på Gaupemyr ville ha betydd 5 minutter lengre reisetid og endret ruteplan for hele strekningen. Derfor gikk politikerne med på at busslommer er godt nok, sier Olsbu.
Han tror denne løsningen vil være klar i løpet av året. Det vil nok mildne kritikken fra eldrerådet. Når det gjelder en framtidig bybuss, er ordfører Arne Thomassen (H) klar med løftene.
Kan bli elbuss
– Dette må vi løse. Her tror jeg private må inn. En lokal drosjeeier jobber med et godt alternativ, ifølge Thomassen. – Han kommer til å søke for å få lov til å etablere en lokal bussrute. Drømmen vår er å få til en el-buss, ikke sant. Klima- og miljøvernministeren bor i denne kommunen. Her vil vi gjerne ha en elbuss, forteller Thomassen.
Han sier det er mulig at kommunen bør gå inn med tilskudd, i tillegg til at fylket bør kunne støtte en sånn etablering.