Hopp til innhold

Vært på Temu i det siste?

I dette undervisningsopplegget skal elevene reflektere over eget forbruk og hvordan økt netthandel påvirker måten de shopper på.

toteme genser fra temu bilde av nettside fra skjerm
Foto: NRK

Hvem av personene i filmen identifiserer du deg med?

Pernille er hekta på Temu!

Pernille er hekta på Temu!

Praktisk oppgave:

Før du svarer på spørsmålene i faktaboksen under, hør hva disse elevene sier om sine shoppingvaner:

Å vise fram klær du har kjøpt på sosiale medier kalles en haul - men vet alle det?

Vet du hva en Haul er?

Temu og Shein er populære billige kinesiske nettbutikker - men hvem handler der?

Har du handla på Temu eller Shein?

Hvilke tendenser finnes i klassen deres? Er dere en klasse som shopper mye eller lite? Kaster dere mange klær, eller er dere flinke på gjenbruk og resirkulering?

Med økt påvirkning fra nettsteder og influsensere - hvor mye bruker ungdom egentlig på klær i måneden?

Hvor mye penger bruker du på klær i måneden?

Hva gjør vi med alle klærne vi ikke lenger bruker?

Hva gjør du med klærne du ikke bruker?

På bakgrunn av undersøkelsen og svarene fra medelever, diskuter i klassen hvilke tiltak dere samlet kan gjøre for å bli mer bærekraftige.

Bli enige om fem tiltak dere kan gjøre som klasse.

Se filmen «Fast Fashion»:

Klær er en gigaindustri som forurenser mer enn all flytrafikk og sjøfart til sammen. Hvert plagg vi kjøper kommer med en kostnad. Hvem går egentlig moteforbruket vårt på bekostning av, og hvordan kan du og jeg gjøre en positiv forskjell? 
I denne minidokumentaren går vi tekstilindustrien i sømmene.

Klær er en gigaindustri som forurenser mer enn all flytrafikk og sjøfart til sammen. Hvert plagg vi kjøper kommer med en kostnad. Hvem går egentlig moteforbruket vårt på bekostning av, og hvordan kan du og jeg gjøre en positiv forskjell? I denne minidokumentaren går vi tekstilindustrien i sømmene.

Etter å ha sett filmen, er det noen av de fem tiltakene dere vil endre på?

Velg en av artiklene under og svar på spørsmålene:

  • Hva kan gjøres for å bedre situasjonen på samfunnsnivå?
  • Hva kan jeg gjøre?