Til læreren
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i Etikketaten sin episode om risikosport.
Episoden tar for seg etiske dilemmaer knyttet til det å utsette seg selv for risiko gjennom farlige sporter, å vurdere risiko, og i hvilken grad man kan forvente å bli reddet hvis man selv har satt seg i en farlig situasjon.
I dette undervisningsopplegget får elevene utfordret seg i etisk refleksjon og argumentasjon. De må også veie synspunkter mot hverandre, og ta stilling til hva de selv mener.
Kanskje er ikke svaret svart-hvitt?
Før dere lytter til episoden
Lytt til episoden
Under lytting:
- Elevene noterer ned argumentene panelet bruker.
- Elevene noterer ned sine egne argumenter.
Etter lytting:
- Oppsummer argumentene som dukket opp, både hos panelet og hos elevene under lytting.
Diskusjonsoppgaver
Del elevene inn i grupper, og fordel diskusjonsoppgavene på gruppene.
Felles gjennomgang til slutt.
Sammenlign og diskuter
Klippene under viser dekningen av to ulike ekspedisjoner: Frank Løke som ønsket å være første nordmann på Mount Everest uten oksygentilførsel, og Heidi og Per Gustav som endte i et uvær på Store Skagastølstind.
Begge ekspedisjonene kunne vært livsfarlige, og har fått kritikk i ettertid. Er det noen forskjell i vurderingene de har tatt?
Se klippene under, og diskuter spørsmålene felles til slutt.
Frank Løke på Mount Everest
Erik Stephensen kaller Frank Løke for en løk, og mener at han tar en dumdristig risiko ved å forsøke seg på Mount Everest uten oksygen. Mange har mistet livet i forsøket på å bestige Mount Everest, og ekspedisjonen er enda farligere uten oksygen.
Tar Løke en overdreven risiko?
Heidi og Per Gustav på Store Skagastølstind
Sterkt nedkjølte ble paret reddet ned fra 2400 meters høyde.
På sosiale medier har Heidi og Per Gustav lest at folk mener de burde betalt for redningsaksjonen selv, eller at redningsmannskapet bare burde latt dem være der oppe.
Kan paret takke seg selv for å sitte fast i uværet?