NRK Meny
Normal

Bevegelighetsøvelser

Disse øvelsene bør du kunne.

Runner stretching his right leg
Foto: Valerio Rosati / https://www.colourbox.com/

Bryst: Stå i en dørkarm med en arm til hver side. Legg kroppsvekten din lett på og hold

Live og Henriette viser strekk av brystmuskel.

Rygg: Skyt rygg eller heng utover fra en ribbevegg (hold med hendene og sett føttene samlet under)

Live viser oss hverdan vi strekker ryggmuskelen.

Bakside lår: Ligg på ryggen på en matte. La ett ben ligge i gulvet og la det andre peke rett opp. Trekk rolig i benet for å få fullt leddutslag.

Live viser oss hvordan vi tøyer ut bakside lår.

gammel

Sete: Sitt på gulvet med ett ben rett frem og det andre bøyet i kneet med foten plassert over det andre benet. Roter kroppen mot det benet som er bøyet og hold.

Live og Øyvind viser strekk av setemuskel.

Nakke: Hvis vi er anspente eller har litt dårlig holdning er det lett å trekke skuldrene opp mot ørene, noe som medfører at vi fort blir stive i nakken. For å strekke ut i nakken kan du gjøre følgende:

Legg hodet ditt over mot skulderen slik at øret kommer så langt ned mot skulder som mulig. Skyv samtidig motsatt arm ned mot bakken slik at du kjenner en strekk i nakkemuskelen. Hold i 30-60 sekunder og husk å puste underveis. Gjenta andre siden. Tilslutt kan du legge haken inn mot brystet og kjenne en strekk bak i nakken. Hold like lenge her. Gjenta gjerne strekken noen ganger (3-4) med en liten pause mellom hver gang.

Nakkestrekk
Foto: FrÈdÈric Cirou, Frédéric Cirou / Frederic Cirou / ZenShui