Hopp til innhold

Bergen: Dyrere å kjøre bil etter press fra mektig astmatikerlobby

– Mafialiknende metoder.

Astmalobby

– Jeg mener det blir for dyrt. Hvorfor er det vi billister som må straffes hver gang? sier en trebarnsmor fra Fyllingsdalen i Bergen.

Fra og med i dag må nemlig billistene i Bergen belage seg på å betale en avgift på hele 45 kr i rushtiden. Tiltaket hadde aldri blitt noe av uten den mektige astmatikerlobbyen, mener retorikkprofessor Jens-Trygve Kjellson ved UiB.

– Astmatikerne har vært flinke til å legge premissene for debatten. Ren-luft-perspektivet har fått dominere denne debatten fullstendig, forklarer Kjellson.

Mafialiknende metoder

Flere i byen snakker om rene mafialiknende metoder fra astmatikerne.

– Jeg vet om politikere som har hatt ubehagelige opplevelser med astmatikere, sier en politiker som vil være anonym.

– Noen har opplevd å bli hostet etter på gaten. Hosterne sluttet heller ikke hoste, til tross for at de ble bedt om å slutte.

Mektig lobby

Lobbyen regnes for å være svært mektig og innflytelsesrik. Det fikk tidligere ordfører Trude Drevland erfare da hun i fjor la til rette for forurensende cruiseskip-trafikk i Bergen.

– Jeg vet ikke hvorfor astmatikerne mislikte cruisebåtene, men det gikk i alle fall ikke lang tid før Drevland måtte gå av, sier politikeren som fortsatt vil være anonym.

Kritiske

Mange i byen har også vært kritiske til aksjoner som astmatikerne har gjennomført hver gang de har vært misfornøyde med luftkvaliteten.

– Disse holde-seg-innendørs-aksjonene er interessante, mener Kjellson.

– Noen ser på dem som politiske ytringer, andre som rene sabotasjeaksjoner. Selv sier astmatikerne at det kun er medisinske hensyn som ligger til grunn, men det gir liten mening. Jeg mener, hvordan kan alle astmatikerne bli syke samtidig?