Etter at koronasmittede Håkon Falch ble lagt inn på intensivavdelingen ved sykehuset i Tromsø, har han opplevd at rørende reklamefilmer flimrer forbi øynene hans.
– Jeg gjenopplever flotte filmer fra Gjensidige, DNB og Spar. Alle handler om at korona er over, og at Norge nå åpner igjen, forklarer Falch mellom to hostekuler.
– Bekymrer oss ikke
Overlege Jan Dingsør kan opplyse om at flere pasienter forteller om lignende opplevelser.
– Fenomenet bekymrer oss ikke på det nåværende tidspunkt. Det vi frykter er at disse filmene, om noen uker, bare vil se smertelig ironiske ut, advarer han.
– For noen få uker siden ga gjenåpningsreklamene oss håp. Nå er de i ferd med å bli et skremmende monument over kortsiktig tenking i samfunnet.
Dingsør frykter reklamene kan ha samme effekt som da Gjensidige produserte en krigen-er-over-film i 1942.
– Heldigvis har vi bare registrert ett tilfelle i Norge hvor en pasient har sett Petter Stordalens gjenåpningsdans i revy.
FHI vil bruke munnbind
FHI åpner nå for å bruke munnbind til å dekke over plakater med gjenåpningsreklamer.
– Vi vet at munnbind kan beskytte mot deler av reklamene. Men munnbind er ikke noen garanti mot at folk blir eksponert for gjenåpningsbudskapet, sier folkehelsedirektør Camilla Stoltenberg.
– Dessuten har koronatester påvist smitte på Sparebank1-plakaten ved Oslo S. Sannsynligvis fordi mange nordmenn har grått og snørret over reklamen.
Bare positivt
Pasient Håkon Falch i Tromsø synes imidlertid det bare er positivt å gjenoppleve gjenåpningsreklamene.
– Når jeg ser dem er jeg ikke lenger redd for å dø. Reklame kan formidle budskap svært effektivt, og jeg forstår at koronaen nå endelig er over.