Ny E-sport linje på Lundheim Folkehøgskole
Foto: Lundheim Folkehøgskole

Når dataspill blir sport

Dataspill er ikke lenger noe som bare skjer på gutterommet. E-sport har kommet for å bli.

Kristoffer Marthinsen setter seg ned foran datamaskinen og tar på seg headsettet. På den andre siden av skjermen sitter flere hundre publikummere som skal heie fram favorittene sine. Kristoffer har kommet til kvartfinalen i StarCraft II i den anerkjente turneringen DreamHack Open i Valencia.


Han er ikke så nervøs, fordi han vet at han ikke kommer til å vinne denne kampen uansett. Det er tross alt hans største store turnering. Motstanderen, Song "HerO" Hyeon Deok, er storfavoritt og spiller for et av de beste lagene i verden. Hva er sjansen for at Kristoffer som bare kommer fra lille Norge skal vinne mot en proff sørkoreaner, liksom? Han trekker pusten når den første kampen settes i gang.


Etter to kamper står stillingen 1–1. Det er først nå Kristoffer skjønner at han faktisk har en liten sjanse for å vinne likevel. En veldig liten sjanse.


«Game over». Kristoffer knytter neven i luften.


– JAA!


Han vant. Han er nå eneste spiller i semifinalen som er fra et annet land enn Sør-Korea.

Når spilling blir en fulltidsjobb

Kristoffer «TargA» Marthinsen kom seg ikke lenger enn til semifinalen i DreamHack Open det året. En sørkoreaner vant. Selvfølgelig. Han fikk likevel med seg 20.000 svenske kroner og fikk markert seg som spiller i det internasjonale e-sportmiljøet.

Han var i flere år en av Norges beste spillere i strategispillet «StarCraft II». Da han var seksten år begynte han å tjene litt småpenger på spillingen sin. Hobbyen ble til en slags dårlig betalt deltidsjobb ved siden av skolen. Sommeren 2012 ble spillingen til en fulltidsjobb. Han begynte å spille på internasjonale lag og bodde i både Polen og Tyskland, samtidig som han reiste verden rundt for å spille i turneringer. Men hvordan kan man leve av å spille dataspill?

– Man tjener penger på forskjellige ting. Premiepotter i turneringer, lønninger fra laget sitt, reklameinntekter fra å streame på Twitch, i tillegg til å jobbe på gaming conventions og som kommentator, sier Marthinsen.

Det er vanligvis ganske få som vet hva e-sport faktisk er, og hvor stort det er på en global skala.

Kristoffer «TargA» Marthinsen

Han levde av spillingen i to og et halvt år før han ga seg. Resultatene ble verre, og gleden av å reise på turneringer forsvant. Studielivet var også et savn. Det gjorde avgjørelsen om å slutte som profesjonell gamer, og heller begynne på IKT-studier ved Universitetet i Bergen lettere.

Kristoffer "Targa" Marthinsen

Kristoffer «TargA» Marthinsen var en av Europas beste StarCraft-spillere. Nå har han lagt opp og studerer i Bergen.

Foto: Helena Kristiansson / ESL

Kristoffer har gjennom e-sporten fått oppleve ting de fleste kan se langt etter. Han er også tydelig på at dataspill ikke bare er et dumt tidsfordriv, men at man også lærer en hel rekke med nyttige egenskaper.

– De store e-sport spillene er sosiale, og kommunikasjonen går som regel på engelsk. Man får teste seg med mye strategisk og logisk tenkning, og man øver seg under press. Det er altså mange nyttige egenskaper man lærer seg via spilling, sier Marthinsen.

Nå til dags tror jeg det er veldig få som tenker på spilling som sløsing av tid. De fleste har nok innsett hvor mye man lærer av forskjellige typer spill.

Kristoffer «TargA» Marthinsen

En enorm industri

Året er 1972. den første registrerte konkurransen i dataspill holdes ved Stanford University i USA. Studenter ved universitetet blir invitert til å konkurrere i dataspillet «Spacewar». Hovedpremien er et års abonnement på musikkmagasinet «Rolling Stone».

Vi skrur tiden litt frem.

Året er 2016. Hvert år arrangeres det flere hundre dataspill-konkurranser og LAN verden over. Er du en av de beste spillerne kan du ha en årslønn på flere millioner kroner. Twitch har flere seere enn Netflix. Spillindustrien er større enn filmindustrien. E-sport har definitivt satt sitt spor i en digital verden.

Hver dag sitter flere millioner mennesker verden over ved datamaskiner og spiller sammen over internett. De spiller alene eller på lag i alt fra skytespill til strategispill og rollespill i fantasiverdener. Mange mener det bare er sløsing av tid. Det er uansett et faktum at e-sport er en enorm sport med mangfoldige profesjonelle utøvere.

I Sør-Korea, som regnes som e-sportens Mekka, er e-sport som langrenn her i Norge. Det tilbys til og med studier i e-sport på universitetsnivå. Nå er den elektroniske sporten på vei til å bli mer godtatt også her i Norge.

E-sport inn i skolene

Lundheim Folkehøgskole på Moi var den første folkehøgskolen i Norge sammen med Buskerud som startet med e-sport som fag i 2014. Nå kommer det opp fire skoler hvis man søker på e-sport på folkehogskole.no.

– E-sport er en aktivitet som kan bidra til å gjøre et år på folkehøgskole bra. Det kan på samme måte som for eksempel fotball, være med på å bygge opp en sosial forståelse og det er tanken vår bak e-sport som fag, sier Kristian Digre som er ansvarlig for e-sport linjen på Lundheim.

Kristian Digre, lærer ved e-sportlinjen

Kristian Digre stortrives som lærer ved e-sportlinjen på Lundheim Folkehøgskole.

Foto: Ida Marie Stokkelien / NRK

– Denne linjen er hjertebarnet mitt. Jeg drømte om å etablere det som fag i seks år før vi fikk det på plass, og da vi endelig fikk det i gang ble det virkelig en suksess, forteller Digre.

I år består klassen av atten elever, men hvis de hadde gitt plass til alle søkerne hadde den blitt mye større. Det er tydelig at det er et populært valg blant dem som vil gå på folkehøgskole.

Vi satser ikke på at elevene våre skal bli proffe og reise rett herfra til Sør-Korea. Vi bruker mange forskjellige dataspill der de aller fleste går på samarbeid, og satser på å bruke dataspill til å styrke sosial forståelse og sosial kompetanse.

Kristian Digre

Han er klar over at ungdommer som spiller mye data kan ha et rykte på seg for å sitte mye inne og være usosiale. Et ufortjent rykte, ifølge Digre.


– Jeg ser at elevene på e-sport linjen her fungerer veldig bra. Det er elever med høy sosial kompetanse. De har nok tilbrakt mer en gjennomsnittlig tid foran en skjerm, men det betyr overhodet ikke at de ligger bak andre i forhold til det sosiale, sier han.

E-sportlinje, Lundheim Folkehøgskole

I et klasserom på Lundheim Folkehøgskole er gardinene trukket for. Sollyset er i veien når de skal lære enda mer om hobbyen sin; nemlig dataspill.

Foto: Ida Marie Stokkelien / NRK

Vegard Hamre Ramfjord (19) er en av ungdommene som i år har fått plass ved e-sportlinjen ved Lundheim Folkehøgskole.

– Jeg trengte et friår og er interessert i gaming, så da dro jeg hit. Vi har et godt klassemiljø der alle kommer godt overens og interesserer seg for det samme, så det er veldig kjekt. Det blir så klart mye spilling, men vi gjør jo også andre ting som å trene og se på film. Men det er definitivt spilling det går mest tid til, sier Ramfjord.

Nå har også de videregående skolene begynt å følge etter når det gjelder e-sport. Ved Garnes videregående skole i Hordaland har e-sport nå blitt innført som et nytt programfag. Prosjektleder og avdelingsleder for realfag, Petter Grahl Johnstad, tror det nye programfaget blir en suksess.

– Det å få brakt den entusiasmen mange ungdommer har for sin hobby, inn i skolen, var noe vi ville forsøke å få til.

Petter Grahl Johnstad

– Det begynte med at vi her på skolen hadde en samtale om hva vi kunne gjøre for å interessere og skape entusiasme hos elevene. Vi håper at den entusiasmen skal kunne smitte over på skoletilværelsen generelt og dermed motvirke frafall og bidra til økt gjennomføring i videregående skole, sier Johnstad.

Han forteller også at det allerede er flere skoler som har tatt kontakt fordi de også ønsker å starte opp en slik linje. Allerede høsten 2017 skal Gausdal videregående skole også starte opp med e-sport som en toppidrettslinje.

Er e-sport en sport?

Det har vært diskusjoner om e-sport kan klassifiseres som en sport, men Stein Wilmann, e-sportsansvarlig i «Gamer.no», er helt klar på at e-sport er en sport.

– E-sport er definitivt sport. Spørsmålet er heller om e-sport er en idrett. I idrett må det være et fysisk element som spiller inn på utfallet, noe som ikke er tilfellet i for eksempel sjakk. Men e-sport kan for eksempel sammenlignes med skyting, der egenskaper som refleksjonsevne og koordinasjonsevne er vesentlig. Det er altså i hvert fall en sport, og vi ser på om det muligens er en idrett også, sier Wilmann.

Han sier også at e-sport ikke kan bli dratt inn i diskusjonen om dataspill og avhengighet.

Så lenge man har et normalt liv utenom tiden foran skjermen, er det helt problemfritt å legge ned tid i målrettet trening som har en hensikt og et formål.

Stein Wilmann, e-sportansvarlig i «Gamer.no»

– De som bruker mye tid på e-sport er drevet av helt andre motivasjonsgrunner enn de som er avhengige av dataspill. E-sport utøvere har et brennende ønske om å bli best i sin sport, på lik linje med andre sportsutøvere. De bruker masse tid på trening, også når de er drittlei spillet sitt, bare fordi de vil bli best, sier Wilmann.

Håper flere får oppfylt drømmen

Kristoffer «TargA» Marthinsen syntes ikke miljøet for e-sport her i Norge er så mye å skryte av, men tror utviklingen går rette veien.

– Det har blitt en del bedre i det siste med tanke på at større norske bedrifter har begynt å sponse turneringer, og det er flott at norske skoler også begynner å satse på e-sport. Det gjør at flere sjekker ut hva det dreier seg om. Folk er interesserte i å finne ut mer, og akkurat nå har Norge mange flinke utøvere i forskjellige spill, sier han.

– Jeg håper det fortsetter å vokse slik at flere får muligheten til å oppfylle drømmene sine, avslutter Marthinsen.