– Det er fort gjort å rive ned et omdømme. Det har i hvert fall vi erfart, sier administrerende direktør i Westcon, Øystein Matre.
Det er nøyaktig én måned siden NRK Brennpunkts dokumentar ble vist, som avdekket at øst-europeiske arbeidere blir underbetalt og at de bor under uverdige forhold ved verftet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Frykter det kan ta lang tid
Under et seminar om omdømmebygging, i regi av Haugaland Vekst, fortalte direktøren om hvordan han følte at bedriftens rykte var blitt brutt ned. Han frykter det kan ta tid å bygge det opp igjen.
– Omdømmet med hensyn til mannen i gata har nok fått en sprekk, og det er der vi må sette inn støtet. Da må vi jobbe langsiktig. Men det viktigste er at vi har et godt omdømme blant kunder, leverandører og ansatte, og det tror jeg vi har, sier Matre.
- LES OGSÅ:
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Dette vil skjerpe organisasjonen
Ifølge Westcon-direktøren vil de nå skal jobbe målrettet for å ikke komme opp i en lignende situasjon igjen.
– Jeg tror helt klart dette vil skjerpe organisasjonen. Vi kommer nok til å finsikte mer i forhold til regelverk ved å være nøye med å sjekke både leverandører og underleverandører.
Burde dere ikke tenkt på dette før?
– Det kan godt hende, men når det ikke er noen krav har vi heller ikke det samme fokuset på det. Vi har hatt fokus på det som vi lovmessig må følge, og det har vi gjort, hevder Matre.
- LES OGSÅ:
– Fort gjort å rive ned omdømmet
Koordinator for det regionale omdømmearbeidet i Haugaland Vekst, Janicke Kvarven, mener et godt omdømme er viktig for alle bedrifter.
– Dersom en bedrift har et godt omdømme tiltrekker en seg lettere arbeidskraft, både til den enkelte bedrift, men også til hele regionen, sier Kvarven.
Hun mener at et omdømme kan brytes ned i løpet av et øyeblikk.
– Det tar veldig lang tid å bygge opp, men bare et enkelt medieinnslag kan være nok til at det rives ned, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Vi må jobbe langsiktig
Administrerende direktør Øystein Matre, og resten av ledelsen i Westcon har den siste tiden jobbet med å rydde opp i arbeidsforholdene. Det gjelder også for de innleide arbeiderne ved verftet.
– Jeg tror vi skal være åpne og ærlige og jobbe på en god måte slik vi egentlig har gjort. Men vi må passe på at vi ikke kommer i situasjoner som kan sette omdømmet i vanære, sier Matre.
Han innrømmer at det kan ta lang tid å styrke bedriftens status blant befolkningen.
– Jeg tror det er langsiktig jobbing som skal til. Det gjelder alltid for alle bedrifter, avslutter han.