Hopp til innhold

Negative venner kan gjøre at ungdom slutter på videregående

En av tre fullfører ikke videregående skole. Det som i størst grad får elevene til å slutte, er at de har venner som har droppet ut, viser forskning fra Universitetet i Stavanger (UiS).

Video En av tre slutter på videregående

VIDEO: Bortkastet tid hvis en ikke fullfører videregående, mener disse tre skoleelevene.

– Vår studie viser at hver sjette elev vurderer å slutte. Det å ha venner som har sluttet, eller venner med negative holdninger, henger sammen med det å slutte, sier førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag ved Universitetet i Stavanger (UiS), Ingunn Stubsrød.

Ingunn Studsrød

Ingunn Stubsrød.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Sammen med Edvin Bru fra Senter for atferdsforskning på UiS har hun sett på spørreundersøkelsessvarene fra flere hundre skoleelever i Rogaland.

Hva vennene gjør, og hva de synes om skolen, betyr mye, har de funnet ut. Dette gjelder også selv om elevene er flinke, viser studien.

Også de flinke vil slutte

– Sammenhengen mellom det å ha intensjoner om å slutte, er der selv om eleven gjør det bra, sier Stubsrød.

Hun presiserer at det er forskjell mellom det å ønske å slutte, og det å faktisk slutte, men hun er likevel overrasket over resultatene.

– Det var overraskende at dette har sammenheng selv for elever som gjør det bra, sier hun.

En av fire får ikke lærerstøtte

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser et en av tre som begynner, ikke fullfører videregående skole. UiS-forskningen viser også at både lærerens evne til å motivere, og hvordan elevene trives i klassemiljøet, betyr noe.

Undersøkelsen viser også at 15 prosent av elevene svarte at de ikke var godt sosialt inkludert hos de andre elevene i klassen.

23 prosent oppga at de syntes læreren ga dem lite støtte.

– Det starter i grunnskolen

– Elever som ikke fullfører er et samfunnsproblem, sier Randi Thorsen Vatnamot, prosjektleder for Ny giv i Rogaland fylkeskommune.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Randi Thorsen Vatnamot (t.v.) og Ingunn Stubsrød

Randi Thorsen Vatnamot i Rogaland fylkeskommune synes forskningsresultatene til Ingunn Stubsrød og Edvin Bru er interessante.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Hun mener skolesluttproblematikken starter allerede i grunnskolen, selv om frafallet skjer når elevene når i den videregående skolen.

– Dette har både kommuner og fylkeskommuner jobbet med i årevis. Tiltakene er ofte rettet inn mot at elevene skal føle mestring. Å få ungdom til å være aktør i egne liv, og ta grep, styrke mestringsopplevelsen både sosialt og på skolen, er viktig, mener hun.