Hopp til innhold

Trengte akutthjelp, men nødtelefonen var død

En ansatt i Giskehallen i Sandnes trengte helsehjelp etter en dramatisk situasjon i svømmehallen, men nødtelefonen som brukes til å kontakte AMK-sentralen virket ikke.

Nødtelefon

Nødtelefonen i Giskehallen var i ustand da en dramatisk hendelse inntraff i begynnelsen av januar. Hovedverneombud i Sandnes, Andres Krogedal, kalte inn til møte etter hendelsen.

Foto: Anders Fehn / NRK

Hendelsen skjedde for halvannen uke siden i den kommunale svømmehallen i Sandnes.

En av medarbeiderne i hallen skled, falt i gulvet og skadet hodet. Personen pådro seg hjernerystelse, og etter å ha komme på beina igjen, mistet medarbeideren balansen og falt i bassenget.

Etter å ha fått personen opp fra vannet, gikk en kollega til hallens nødtelefon for å kontakte AMK-sentralen, men telefonen var død.

– Nødtelefonen er kobet opp mot AMK-sentralen, slik at vi raskt skal kunne komme i kontakt med kyndig helsepersonell. Ved denne hendelsen var det ingen kontakt, sier hovedverneombud i Sandnes, Andres Krogedal.

Det er viktig at en slik telefon fungerer. I verste fall kan det utgjøre forskjellen på liv og død

Hovedverneombud Andres Krogedal

Ingen av de ansatte i svømmehallen bærer på seg mobiltelefoner. Disse var innelåst nede i garderoben, noe som gjorde situasjonen enda verre.

– Det gikk dyrebare sekunder før nødvendig hjelp var på plass. Heldigvis gikk det bra denne gangen, sier Krogedal.

Giskehallen

Det var i begynnelsen av januar at ulykka skjedde i Giskehallen i Sandnes.

Foto: Anders Fehn / NRK

Manglende testing

Flere ganger har ansatte i Giskehallen vært i kontakt med AMK-sentralen, med ønske om å teste at telefonen fungerer.

– Ifølge dem har AMK-sentralen uttrykt at de ikke ønsker å foreta disse testene, sier Krogedal.

Nødtelefonen har ikke blitt testet like ofte som svømmehallen skulle ønske.

– Telefonen i ustand da denne ulykka skjedde. Vi var ikke klar over det på grunn av manglende testing, sier Krogedal.

Jørn Meling

Svømmetrener Jørn Meling kom på jobb kort tid etter hendelsen. Han syns det var en urovekkende episode.

Foto: Anders Fehn / NRK

Telefon til reparasjon

Det er Sandnes Eiendomsselskap som eier hallen og telefonapparatet. Kort tid etter hendelsen var eiendomsselskapet i møte om saken sammen med idrett- og landskapsdrift i Sandnes og hovedverneombudet.

Hendelsen ble gjennomgått, og eiendomsselskapet har tatt grep for å sikre at nødtelefonen til enhver tid skal fungere.

– Vi har fått et firma til å reparere telefonen. Den blir også flyttet. Dette ble tatt hånd om kort tid etter møtet, sier Pål Mathisen i Sandnes Eiendomsselskap.

Nå skal alle ansatte lære å bruke telefonen, og det skal utarbeides skjema for testing.

I etterkant av hendelsen ble også telefonen i Riskahallen sjekket. Denne viste seg å være i god stand.

Britt Nordbø

AMK-sentralen kjenner ikke til at det finnes egne nødtelefoner med direktelinje til 113-sentralen.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det er viktig at en slik telefon fungerer. I verste fall kan det utgjøre forskjellen på liv og død, sier Andres Krogedal.

Ukjent for AMK-sentralen

AMK-sentralen kjenner ikke til denne telefontypen.

– Dette er helt ukjent for meg. Jeg kjenner ikke til at vi har fått henvendelser fra Giskehallen om bruk av en nødtelefon, sier leder for AMK-sentralen ved Stavanger universitetssjukehus, Brit Nordbø.

Ifølge henne er det ingen andre instanser utenom nødetatene som har direktelinje inn til 113-sentralen.

– Den vanlige prosedyren er å ringe 113. Dersom de har et apparat med hurtigtast til oss, er svømmehallen hjertelig velkommen til å teste telefonen, sier hun.