Den planlagte sykkelstamveien mellom Sandnes og Stavanger kan komme til å koste opp mot 550 millioner kroner.
Det går fram av planene som Statens Vegvesen nå legger fram for den tretten kilometer lange sykkelveien som tidligst kan påbegynnes i 2014.
– Høy standard
Veiene skal gå langs E39 fra Oalsgaaten i Sandnes til Madlaveien i Stavanger parallelt med E39. Vegvesenet vil bygge ny tunell ved siden av Auglendstunellen på motorveien.
Du skal kunne sykle fort på sykkelstamveien. Den blir opptil 4,5 meter bred og all kryssing med turveier og andre sykkelveier skal være planskilt.
Dermed skal det være mulig å kunne møte og sykle forbi andre syklister.
Det er meningen at veien skal redusere reisetiden mellom Stavanger og Forus med fem minutter og mellom Sandnes og Forus med tre, fire minutter.
– Usikker lønnsomhet
Planleggerne forutsetter at tallet på syklister skal dobles fram til 2040. Det betyr at sykkelandelen av trafikken på strekningen øker fra tre til fem prosent.
Ifølge Vegvesenet vil veien være et lønnsomt prosjekt ved at den totale nytten for samfunnet er større enn kostnaden ved å bygge veien. Regnestykket inneholder både tidskostnader, ulykkeskostnader og helsegevinster ved å øke sykkelandelen.
Planleggerne understreker at disse lønnsomhets-beregningene er usikre.
Er det rett å bruke 500 millioner til sykkelvei mellom Sandnes og Stavanger?
.